Annonse

Annonse

00:00 - 25. september 2015

Feil form

Karl Ove Knausgård ser hardt og lenge på tingene, men for lite på seg selv i sin siste bok.

Korttekster: Karl Ove Knausgård skriver om det selvsagte, om tingene og fenomenene som omgir oss i hverdagen. Foto: André Løyning

Karl Ove Knausgård har alltid, i hvert fall siden han fant sitt egentlige jeg i Min kamp 1, vært betydelig større enn summen av sine avsnitt. Essayene i Sjelens Amerika bekreftet at det som hos andre forfattere ville bli kalt ujevnheter eller svakheter, er en dyd hos Knausgård, ja at hans geni nettopp består i evnen til å gi litterært uttrykk for hele mennesket, til å skrive sitt liv fra banalitetens flateste kjøkkengulv opp til de lengsler og aspirasjoner som utgjør et menneskes høyeste skylag – og ned igjen i brødsmuler og skitt. Tilsynelatende uten at den skrivende og handlende har latt seg forandre noe særlig av tankefluktene, av de intellektuelle anstrengelsene han har lidd på veien opp, antagelig fordi en også er en del av hverdagen, av det å være et hvilket som helst menneske.

 

Hverdagslig geni. Ja, for det er noe hverdagslig, nesten studentikost, også over filosoferingen til Knausgård. Hvem vil vel slå opp under overskriften «Krig» i hans nyeste bok, Om høsten, for å lære noe om krigens vesen?

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse