Annonse
00:00 - 18. september 2015

Det nye norske dopet

Møster! utvider musikken til nye proporsjoner. Bivirkningen er svette ører og brede glis.

Kosmisk ekstase: Møster! har ryggsekken full av seige beats og syttitalls-kosmos. ⇥Foto: André Løyning
Annonse

Lange, distinkte saksofontoner og rungende gitarklanger blir omringet av impulsive trommevirvler og bassbuldringer. Forspill er ikke overvurdert, men det skal ikke mer enn tre minutter til i denne ladede sfæren for at forventningene til When You Cut Into The Present har gått fra sult til hunger. Når det uunngåelige progrock-groovet setter fyr på flammene et øyeblikk senere, kan du nikke lettet på hodet. Møster! er tilbake.

Eller, Kjetil Møster har vel ikke akkurat vært borte – saksofonisten fra Bergen som har hatt en finger med i nevneverdige plateutgivelser fra Røyksopp, Lars Vaular, Store P, King Midas, for å nevne noen. En haug av norske artister ser ut til å søke opp Møster i telefonkatalogen når de trenger å tilføre en ekstra trøkk til materialet sitt. De siste årene har han spilt på scenen med navn som Røyksopp & Robyn, Datarock og de amerikanske jazzutforskerne Jeff Parker, John Herndon og Joshua Abrams. Hvordan det fysisk er mulig, kan være et interessant tema i seg selv, men i dette tilfellet er det vel mer vesentlig hvor godt han får det til. Han er nærmest blitt en institusjon i norsk musikk man kan svette til.

 

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur