Annonse
00:00 - 25. september 2015

DEN kommersielle kunstneren

Hodeskallen er dekket av 8601 diamanter. Men museumsdirektør Gunnar Kvaran mener kunstneren Damien Hirst egentlig undergraver det kommersielle. 

Verdivalg: Museumsdirektør Gunnar Kvaran er stolt over Hirst-samlingen til Astrup Fearnley, her Mother and Child (Divided). Han mener norsk offentlighet er for protestantisk anlagt til å verdsette kunstneren for det han er. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Morgenbladet er på besøk hos Astrup Fearnley-museet om morgenen. Da kan man ikke se øyestenen i museets nye Damien Hirst-utstilling, For the Love of God: en menneskelig hodeskalle dekket av 8601 diamanter.

– Dette er så enormt kontraktfestet. Vi kan ikke se den, for nå er den inne i en safe, så kommer den automatisk ut når museet åpner, forteller museumsdirektør Gunnar Kvaran.

Hodeskallen er ikonisk, museumsbutikken har bunkret opp hodeskallenips av alle slag, produsert av kunstnerens eget studio. Den har aldri vært vist i Norge før.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse