Annonse
10:07 - 07. august 2015

Trette menn, våken satire

Michel Houellebecqs påståtte islamofobi fremstår som noe av en litterær tryllekunst: Snart ser man den, snart ser man den ikke.

Begjær og religion: Michel Houellebecq tar som alltid for seg de fundamentale tingene i livet. Foto: Cappelen Damm
Annonse

Hvordan lese en roman som legger seg tett opp til en brennbar politisk dagsorden og som samtidig fantaserer seg milevis inn i fiksjonen?

Det er spørsmålet som møter leseren av Michel Houellebecqs nye roman, Underkastelse. Mye har vært gjort ut av det faktum at romanen, som skildrer en islamsk valgseier i Frankrike, ble utgitt samme dag som en gruppe islamistiske terrorister gikk til angrep på magasinet Charlie Hebdo. Når romanen åpner med at en professor ved et fransk universitet beskriver sin egen doktorgrad og ubrukeligheten av en humanistisk utdannelse, er det lett å tenke at forbindelsen har vært overdrevet. Men etter hvert som handlingen skrider fremover, blir det klart man ikke helt kan slippe unna det spørsmålet. Romanen, som åpner med en ganske naturlig spekulasjon – utvikler seg nemlig til en ellevill historie der de andre partiene i en politisk hestehandel lar all utdanning, fra barnehage til universitet, bli hundre prosent muslimsk, og det av mest ortodokse type. Idet Sorbonne-universitetet kjøpes opp av Saudi-Arabia, som krever at alle ansatte konverterer til islam, stilles hovedperson overfor prøven romanens tittel banker inn: Skal han underkaste seg? Og er det et gode eller onde at alle de fristende studinene plutselig er pakket inn i heldekkende plagg?

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse