Annonse
00:01 - 07. august 2015

Fotografisk hukommelse

I et sjeldent raffinert samspill mellom ord og bilder fortolker en av vår tids store fotografer, Sally Mann, sitt liv og arbeid.

Bryllupsklar: Sally Mann fotografert av sin far i 1970, like før hun skulle gifte seg med Larry, som hun hadde kjent i et halvt år. Foto: Robert S. Munger
Annonse

To bilder, døpt henholdsvis «Damaged Child» og «Candy Cigarette». I det ene ser vi et barn med kort hår som ser direkte mot kameraet med et dempet og gåtefullt ansiktsuttrykk. De hovne øynene gjør oss usikre på om hun (han?) har gått på en dør, blitt stukket av en veps eller forslått av en voksen forsørger. Det andre forestiller en jente på kanskje ti eller elleve som holder noe som ser ut som en ekte sigarett, på en måte som får henne til å ligne en skuespiller i en film noir. Blikket lyser med en selvsikkerhet og selvbevissthet man ikke nødvendigvis forbinder med barn.

Selv en som ikke umiddelbart kjenner igjen navnet Sally Mann, vil, ved nærmere ettertanke, huske bildene hennes. Hun er en av USA mest feirede fotografer og har fått spesielt mye oppmerksomhet for serien Immediate Family, der hennes egne barn og ektemann utgjør hovedmotivene. Fotografiene til Mann kan være alt fra ømme til oppskakende og har ført til mange kontroverser, ikke minst i de kretsene i USA som oppfatter skildringer av nakenhet som pornografiske per definisjon.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse