Annonse
00:01 - 07. august 2015

Best i verden

På 1970-tallet var bilene i ferd med å ta over Nederland, men en ung generasjon politikere og aktivister klarte å snu utviklingen. I dag er landet verdens fremste sykkelland.

Familietur: Å snakke med nederlendere om sykling er tidvis som å snakke med en nordmann om å pusse tennene. Det er så normalt at det ikke er noe å snakke om. I Amsterdam sykler Malou van der Molen med barna Emma (4) og Nora (2) Groenland. Foto: Sander Troelstra
Annonse

Noe av det første man får øye på utenfor jernbanestasjonen i Amsterdam, er tusenvis av sykler, parkert på gaten og i flere etasjer høye parkeringsbygg. Går man over den første kanalen og videre oppover i byen, ser man enda flere. Det er sykler overalt, susende nedover gaten og plassert i rekker langs broene. Bildet er det samme i alle byer i landet. Men hvordan ble Nederland verdens fremste sykkelland? Ligger syklingen nedfelt i nederlenderens DNA, eller er dagens situasjon et resultat av menneskestyrte prosesser?

Hør mer om hvordan Nederland ble sykkelnasjon på Morgenbladets podcast.

Krigen. For ikke lenge siden kunne man i nederlandske aviser lese om en tidligere tysk soldat som hadde lidd av dårlig samvittighet siden andre verdenskrig. Da de allierte tok tilbake Nederland, flyktet de tyske soldatene hals over hode. Mange av dem stjal sykler som de brukte som fluktkjøretøy, som om de ville rekke en siste fornærmelse før alt var slutt, noe som stadig er en kilde til vitsing og naboterging i Nederland. Denne soldaten hadde stjålet en sykkel som sto lent til kirken i byen Nijkerk. Nå ga han penger til kirken, like mye som en ny sykkel av samme kvalitet koster i dag. Og avisene ryddet spalteplass.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse