Annonse
00:14 - 17. juli 2015

Verdensvev anno 1900

Originaliteten er nesten påtrengende i Frida Hansens kosmopolitiske kunst.

Melkeveien: Det store veggteppe Melkeveien regnes som et av Hansens absolutte hovedverk. Med sin rytmiske komposisjon, figurenes feminine letthet og den elegante linjeføringen er teppet et førsteklasses eksempel på Art Nouveau. ⇥Foto: Maria Thrun/Museum für Kunst und Gewerbe
Annonse

Det hele startet med en katastrofe. I 1883 gikk Stavangers største handelshus konkurs. Handelshusets direktør, Wilhelm Hansen, hadde i løpet av få år klart å opparbeide seg en gjeld på omkring fire millioner kroner, en sum tilsvarende to statsbudsjetter. Men så sa det stopp. Wilhelm Hansen ble slått konkurs, banker og andre långivere led voldsomme tap, folk mistet jobbene sine i hopetall. Direktøren og hans kone, Frida Hansen (1855–1931), mistet absolutt alt. Wilhelm stakk til USA, Frida ble stående tilbake – på bar bakke.

En komplett tragedie! Men likevel, hadde det ikke vært for denne fallitten, er det godt mulig at vi ville ha gått glipp av et av Norges fineste og mest særegne kunstnerskap.

For da mannen stakk, måtte Frida skape seg sitt eget levebrød. Som ung hadde hun hatt sterk interesse for kunst, hun hadde gått i lære hos flere malere, deriblant Kitty Kielland, men da hun giftet seg, ble kunsten lagt til side; hun ble kone, mor og vertinne. Wilhelm Hansens dramatiske konkurs kan derfor ikke utelukkende forstås som en katastrofe, konkursen gjorde det mulig for Frida å bryte ut av en altfor trang kvinnerolle, og vurdert kunsthistorisk fremstår det økonomiske sammenbruddet faktisk snarere som en velsignelse enn en forbannelse. Fallitten ga Frida Hansen muligheten til å gå tilbake til kunsten – og slik, med utgangspunkt i en krise, utviklet hun seg til å bli landets dyktigste tekstilkunster.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse