00:41 - 24. juli 2015

Trollet Telenor

Telenor har erobret verden, men forsømmer grunnfjellet sitt, skriver Tove Gravdal.

Illustrasjon: Marvin Halleraker www.marvin.no

Jon Fredrik Baksaas går av som Telenors konsernsjef om noen dager etter det han i Dagens Næringsliv kaller «en fantastisk reise». Siden han overtok i 2002, er Telenors omsetning mer enn doblet, til 110 milliarder kroner i fjor. Selskapet er etablert i 13 land og har nesten 200 millioner mobilkunder. «Vi er nå en av de mest kjente forbrukermerkevarene fra Norden, sammen med Ikea og Hennes & Mauritz. Det er ikke gjennomgående kjent i Norge», sier Baksaas til DN.

Intervjuet gjør meg nysgjerrig. Jeg leser det på tampen av fire uker sommerferie, en fin og avslappende ferie, med unntak av de tre dagene som ble forstyrret av å sitte i kø hos Telenors kundeservice. Nok en gang måtte jeg klage på at selskapets bredbåndsleveranse til min bygård i Oslo sentrum er ustabil, treg og tidvis ikkeeksisterende. Nok en gang ble jeg frustrert over å banke hodet i veggen i en klagemur, altså kundeservice, som ser ut til å operere etter prinsippet om at bare kunden får klaget fra seg, så er problemet løst.

I DN-intervjuet snakker Baksaas om den eventyrlige veksten i hans sjefstid, og det får meg til å lure på om han bryr seg om oss, hver og en av de 190-og-noe millioner abonnentene? Det kan jo hende at vi er blitt så mange at vi drukner i Telenor-rusen over å være et nordisk forbrukermerkevareflaggskip i verden.

Annonse