Annonse
00:00 - 24. juli 2015

Med veven som vitne

Det politiske blir personlig i Hannah Ryggens vakre, vevde bilder.

Personlig: Mors hjerte fra 1947 (øverst) er et av Ryggens mest personlige bilder. Foto: Anders Solberg/Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Annonse

Det er lett å bli betatt av estetikken hos Hannah Ryggen (1894–1970), også i bilder hvor innholdet er strengt moralsk eller politisk refsende. Med sin overveldende kompleksitet og umiddelbare, litt naive figurtegning, fremført i klare, dype plantefarger fra aristokratisk blått til fire nyanser av rødt, kjennes motivene tiltalende og følelsessterke.

Sommerens grundige og vakre utstilling på Nasjonalgalleriet tydeliggjør at dette ikke er «bilder» i todimensjonal forstand: Billedveven er stofflig, og fargene gløder, bare synet vekker fornemmelsen av en overflate som gir etter under fingertuppene.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse