Annonse

Annonse

00:00 - 24. juli 2015

Med veven som vitne

Det politiske blir personlig i Hannah Ryggens vakre, vevde bilder.

Personlig: Mors hjerte fra 1947 (øverst) er et av Ryggens mest personlige bilder. Foto: Anders Solberg/Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Det er lett å bli betatt av estetikken hos Hannah Ryggen (1894–1970), også i bilder hvor innholdet er strengt moralsk eller politisk refsende. Med sin overveldende kompleksitet og umiddelbare, litt naive figurtegning, fremført i klare, dype plantefarger fra aristokratisk blått til fire nyanser av rødt, kjennes motivene tiltalende og følelsessterke.

Sommerens grundige og vakre utstilling på Nasjonalgalleriet tydeliggjør at dette ikke er «bilder» i todimensjonal forstand: Billedveven er stofflig, og fargene gløder, bare synet vekker fornemmelsen av en overflate som gir etter under fingertuppene.

 

Annonse