Annonse
00:00 - 24. juli 2015

Med veven som vitne

Det politiske blir personlig i Hannah Ryggens vakre, vevde bilder.

Personlig: Mors hjerte fra 1947 (øverst) er et av Ryggens mest personlige bilder. Foto: Anders Solberg/Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Annonse

Det er lett å bli betatt av estetikken hos Hannah Ryggen (1894–1970), også i bilder hvor innholdet er strengt moralsk eller politisk refsende. Med sin overveldende kompleksitet og umiddelbare, litt naive figurtegning, fremført i klare, dype plantefarger fra aristokratisk blått til fire nyanser av rødt, kjennes motivene tiltalende og følelsessterke.

Sommerens grundige og vakre utstilling på Nasjonalgalleriet tydeliggjør at dette ikke er «bilder» i todimensjonal forstand: Billedveven er stofflig, og fargene gløder, bare synet vekker fornemmelsen av en overflate som gir etter under fingertuppene.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur