Annonse
00:00 - 10. juli 2015

Kunst i krigssonen

Fortrenge, flykte eller protestere. Kunstnere i Bagdad følger ulike strategier i strebenen etter et normalt liv.

Mangler penger: Lamia Al-Jewari forteller at de ikke har ressurser til å sørge for forsvarlig vedlikehold av de gjenværende kunstverkene ved Nasjonalmuseet for moderne kunst. Maleriet er av Faiq Hassan (1914–1992), en av Iraks mest betydningsfulle moderne kunstnere.
Annonse

– Dette bildet er fra 1976, men det er som om han visste hva som kom til å skje her, sier Lamia Al-Jewari. Den 50 år gamle konservatoren går så tett inntil maleriet av Faiq Hassan at hun nesten blir en del av menneskemengden som skriker i panikk foran hus som brenner. Hassan regnes som en av de mest betydningsfulle malerne innenfor moderne irakisk kunst. Han konsentrerte seg om livet for vanlige folk, men får ikke den oppmerksomheten han fortjener, ifølge Al-Jewari.

– Irakere har ikke overskudd til å bry seg om kunst. Alt forfaller, sier hun.

Ikke bare mangler de penger til å holde kunstverkene ved like på Nasjonalmuseet for moderne kunst. Selv vannrørene har sprukket i bygget som rommer både museet og kulturdepartementet i Bagdad. Ved inngangen spruter det fra et hull i slangen som er halt inn i forsøket på å drenere bygget. Sand, sigarettstumper og annet søppel flyter rundt. Tråkker du på hellene på takterrassen, skvulper det vann på buksen. Speider du utover, fester blikket seg ved lange betongmurer, slitne husvegger og pickuper med væpnede menn på lasteplanet. Krigen er så nærværende at du trenger å bli minnet på at Bagdad har vært base for mange av de mest kjente kunstnerne i arabisk historie.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse