Annonse
04:00 - 21. mai 2004

Produktiv kriseberedskap

“Theatertreffen i Berlin er en festival som vil samle de beste tyskspråklige forestillingene fra de siste to sesongene. Festivalen viser tysk teater holdes levende gjennom et høyt konfliktnivå. “

Annonse

I festivalprogrammet reises spørsmålet om hva slags strategi teatret skal velge, i en tid da politikken og offentligheten i stadig større grad blir teatralisert og har preg av å være iscenesatt. Fra reality-tv, jaget på kjendisstatus og nye superstjerner, til politikernes fjernsynsopptredener og alle talk-showene. Når politikken mer og mer blir teater, svekkes også teatret.

Ifølge festivaljuryen har teatret to valg: Det kan enten trekke seg til tilbake til det som er kjent og bevart, eller gripe de mulighetene en slik situasjon gir til både formmessig og tematisk å utforske motsetningsforholdene innenfor en stadig mer teatralisert og innholdstom offentlighet.

Juryens utvalg er ikke ukontroversielt. En teaterkritiker (Der Tagespiegel) karakteriserer tendensen som festivalen viser som defensiv: «Det er et formmessig mangfold som aldri før, men også følelsesfattigdom, kynisme, hitparade-tvang. Den typiske iscenesettelsen av i dag viser en blanding av aggressiv opptreden og en defensiv grunnholdning. Man kunne også ganske enkelt si posering».

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»
«Det er ikke treffende å karakterisere forslaget som masseovervåkning av egne innbyggere.»