Annonse
04:00 - 02. april 2004

Pasjon eller ikke pasjon

“Noen føler behov for å skrifte, andre bryter sammen i gråt. Det handler selvfølgelig om Mel Gibsons siste epos. En film som verken Pål Bang Hansen eller Gunnar Stålsett vil anbefale for noen. “

Annonse

Åpningssitatet fra Jesaja forteller hvor det bærer: «… knust for våre misgjerninger». Her hører vi ikke de formildende ord: «Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom». Dette handler ikke om menneskenes frelse. Vi befinner oss i langfredagens mørke, og her finnes ikke håp. I langfredagens mørke rår lidelsen og meningsløsheten. Det er et ubehagelig, men mytologisk faktum. Den kristne lære om Kristi død er full av vold og blod. Hvordan skulle han ellers avgå ved døden på korset? Den moderne tradisjon med deler av protestantismen i spissen, har gjort den kristne frelseshistorien like blodfattig og vakuumpakket som kjøttstykkene folk spiser til middag. Men den kristne tradisjon forteller også en annen historie: før frelsen kommer blodet og døden. Lidelsen og volden er faktisk totalt meningsløs før oppstandelsen.

I to timer er det akkurat i dette punktet Mel Gibson tvinger kinogjengerne til å være. Det er opprørende og smertefullt. Det åpner for ubehag, det åpner opp kroppen og følelsene. Det er en fysisk og mental rystelse. Ett totimer langt religiøst ritual i lidelse. Filmen byr og krever en religiøs opplevelse. Noen lar seg opprøre slik som Stålsett, fordi filmens forståelse av kristendommen strider med ens egen. I moderne tid har kristendommen blitt mer åndelig og mindre fysisk. Fokus rettes mot oppstandelsen mer enn lidelsen. Det synes åpenbart mer dannet og anstendig, og mindre ekkelt og primitivt. Religionen skilles fra kroppen og det fysiske, og flyttes inn i et indre mentalt rom. Det religiøse blir mer håndterlig på den måten. Når religion kommer til uttrykk som fysiske ekstremiteter er den støtende og krevende.

Ikke historisk realisme. The Passion of the Christ er en mytologisk og religiøs film. Den er like lite realistisk som Ringenes Herre. Dette handler ikke om historiens Jesus, men om kirkens Kristus. Det handler med andre ord om en mytologisk figur og om en religiøs, og ikke historisk fortelling.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.