Annonse
04:00 - 06. februar 2004

I dødens boliger

“ingress her ingress her ingress her ingress her ingress her ingress her. “

Annonse

Å skrive dikt etter Auschwitz – en barbarisk gjerning?

Adornos uttalelse har fått en merkelig utbredelse. Man spør seg: Å skrive noveller etter Auschwitz, å skrive romaner …? Hans Magnus Enzensbergs essay «På jakt etter det tapte språk» (på norsk i antologien Gruppe 47 (1965, red. Janken Varden)) gir en pekepinn for forståelsen av Adorno, særlig innenfor det tyske lyrikk-revir:Mellom 1945 og 1950, altså i det halve decennium som opplevde Hiroshima og den kalde krigens begynnelse, rettssakene i Nürnberg og Tysklands deling, utga tyske skalder følgende diktsamlinger: «Under høye trær», «Nattsommerfugler», «Seljefløyte», «Løvmarken og rosen», «Vinens lov», «Vinbergshytten», «Middagsvin», «Lerke og spurvehøk», «Fuglehuset», «Granateplet», «Blå stormhatt».

Og han siterer Brecht: «Hva er det for tider, når/ en samtale om trær nesten er forbrytersk./ Fordi den innebærer taushet om så mang en udåd!»

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Sadisme, manipulering og overskridelse håndteres nokså oppskriftsmessig i disse novellene.