Annonse
04:00 - 08. august 2003

Musikalsk oslobølge

Øyafestivalen, som arrangeres for femte gang denne helgen, er blitt en maktdemonstrasjon for Oslos musikkscene. Samtidig etterlyser sentrale personer i Oslos musikkmiljø en større anerkjennelse av byens musikkliv. 

Annonse

Claes Olsen er daglig leder for den viktige osloklubben So What!, medeier i plateselskapet Racing Junior og bookingansvarlig for Øyafestivalen. Når den femte Øyafestivalen arrangeres denne helgen er den samtidig blitt en maktdemonstrasjon av musikk fra Oslo. Og nå har Olsen sett seg lei på det han mener er overeksponering av musikkscener i mindre norske byer, især Bergen og Tromsø.

– Oslofolk er redde for å være stolte av sin egen by, men nå må det bli slik at med en gang et band som Madrugada eller Furia tar inn på hybel i Oslo må de adopteres som «osloband», mener Olsen.Lokalpatriot. Begeret rant over for Olsen da en musikkjournalist fra den engelske avisen The Times var på vei til Oslo for å skrive en sak om Bergen. Han spurte Olsen om osloartisten St. Thomas hadde noen tilknytning til Bergen. Riktig nok har Thomas studert noen år i Bergen, men Olsen ble så provosert at han i en epost skrev «you’ve been fooled for years» tilbake.

– Jeg er egentlig ikke opptatt av hvor musikere kommer fra, men synes oppmerksomheten nå er blitt så skjev at jeg har lyst til å sette i gang en debatt, sier Olsen.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Helseministeren har selv sviktet sin informasjonsplikt overfor regjering, storting og befolkningen og han har heller ikke fulgt loven.
Enige er vi også om at skal du bli god til å skrive, må du ikke bare skrive selv, men du må også lese mye.
Samtidig ser vi grunn til å besvare en sentral påstand som ligger til grunn for at han konkluderer med at dette er «en umulig bok».