Annonse
04:00 - 07. mars 2003

Et århundre sett fra USA

Annonse

Jeg vokste opp i Bærum på 1970-tallet. Der vanket jeg i en del pene, konservative hjem som alle så mer eller mindre like ut. De holdt seg også med det samme lesestoffet: Ved siden av obligatoriske Aftenposten abonnerte fedrene til vennene mine så å si uten unntak på nyhetsmagasinet Time. For det noenlunde opplyste småborgerskapet var en bunke Time på mahognibordet beviset på at man fulgte med i verden. Implisitt også på at man holdt seg med et amerikanisert verdensbilde, og nødig ville ha dette utfordret i alt for stor grad. Sammen med Time lå gjerne National Geographic og Det Beste i sirlige bunker. Det var åndslivet sitt!

En amerikansk institusjon rundet 80 denne uken. Jubileumsutgaven av Time kommer ikke før 24. mars, men det var 3. mars 1923 det begynte: Da lanserte Briton Hadden og Henry R. Luce den første utgaven, og la samtidig ned grunnsteinen til et globalt medieimperium som i dag teller 140 publikasjoner, deriblant People, Sports Illustrated, Popular Science, Fortune og Wallpaper.

Times århundre begynte med et nyhetsmagasin drevet og skrevet etter Briton Haddens enkle prinsipper for god journalistisk prosa: «Let all stories make sharp sense. Omit flowers. Remember you can’t be too obvious.» Det sluttet med den nederlagsdømte fusjon mellom Time Warner-gruppen og nettportalen America Online. Times historie er i det hele tett sammenvevd med historien om fremveksten av det moderne amerikanske mediesamfunnet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Det slår meg at jeg nesten aldri snakker eller skriver om yoga som noe jeg personlig driver med.
Vi ønsker oss mye musikk! Og det tilbyr NRK Klassisk.
«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»