Annonse
04:00 - 20. desember 2002

Fuentes' historiebok

“Mexicos viktigste nålevende romanforfatter, Carlos Fuentes, gir meksikansk historie en litterær form. “

Annonse

Carlos Fuentes’ roman Årene med Laura Díaz er en mangfoldig og hasardiøs 500-sider lang fremstilling av Mexicos historie i det tjuende århundre. Fuentes’ hovedperson, Laura Díaz, fremstår som en levendegjøring av denne historien, en historie om revolusjon og modernitet, om bestialitet og kunst, om det kaotiske samfunnet, det ufullendte prosjektet, utopien som i det djevelske øyeblikk antar dystopiens form. Carlos Fuentes gir sin hovedperson symbolsk funksjon; Laura Díaz overskrider seg selv som enkeltindivid, overalt peker hennes personlige historie på samfunnsmessige endringer, og i kraft av å være «datter, hustru, elskerinne, mor, kunstner, gammel kone», gestalter hun samtlige steg eller stadier i en såkalt historisk utvikling.

Romanen er oversatt fra spansk av Kari og Kjell Risvik. Oversetterparet har sørget for at Årene med Laura Díaz er den fjerde boken signert Carlos Fuentes (f. 1928) Gyldendal gir ut på norsk. Hvor luften er klarest kom i 1979, Gamle gringo i 1987, og for nøyaktig ti år siden ble Christofer Ufødt presentert for norske lesere. Altså ingen stor «norsk produksjon», og det er bare å konstatere at den svært så produktive Fuentes – han har skrevet over tjue bøker – inntar en beskjeden plass i den norske bokheimen. Men i Mexico (og andre land) har Fuentes forlengst arbeidet seg frem til en litterær posisjon. Fuentes er Mexicos mest kjente nålevende forfatter, han er den store Octavio Paz’ litterære arvtager. I likhet med Paz (som fikk nobelprisen i litteratur i 1990, åtte år før han døde) har Fuentes vært opptatt av å vise hvordan den meksikanske identiteten oppstår i et tvetydig forhold mellom det indianske, mytiske og arkaiske på den ene siden, og det spanske, europeiske og moderne på den annen.

Meksikanske lesere lot seg begeistre da Årene med Laura Díaz for første gang kom ut i 1999, og i løpet av kort tid var mursteinsromanen blitt folkelesning, både i Mexico og andre spansktalende land. Da den engelske oversettelsen var vel i havn, lot også andre lesere seg overbevise, og i mer enn én avis ble Årene med Laura Díaz utropt til «Fuente’s greatest fiction». Romanen begynner i Detroit i 1999. Beretningens jeg-person, Laura Díaz’ oldebarn, skal lage en tv-dokumentar om meksikanske muralmalere i USA, og i Detroit skal han ta for seg et kunstnerisk resultatet av den reisen som Mexicos mest berømte kunstnerpar, Diego Rivera og Frida Kahlo, foretok til USA i 1932. Superkapitalisten Henry Ford hadde invitert marxisten Rivera til å utsmykke veggene i Detroit Institute of Fine Arts. For Fuentes’ jeg-person får Riveras kunstverk en helt spesiell verdi, det er i dette kunstverket at Laura Díaz etter hvert kommer til syne:

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.