Annonse
04:00 - 20. desember 2002

Den nye dynamikken

“Nye produksjonsselskaper og konseptutviklere som Dinamo Story dukker stadig opp på rulletekstene til NRK-produksjoner. Gamle NRK-medarbeidere som Claus Wiese og Odd Arvid Strømstad jobber der. Hva oppnår NRK annet enn å skape nye fallgruber? “

Annonse

I tråd med et nytt EU-direktiv planlegger NRK at eksterne produksjoner skal utgjøre 10 prosent av budsjettet for programproduksjon innen år 2006. Idémakerne og historiefortellerne i Dinamo Story er allerede dypt involvert i NRK-produksjoner, fra Nobelkonserten til det kommende dokudramaet «Eldrebølgen» og høstens kultursatsning i NRK – «Store Studio». I sistnevnte opererte Dinamo Story mer i kulissene ved at medarbeiderne Jo Nesbø, Ivar Vereide og Vidar Norli-Mathisen ble hyret inn for å gi innspill. De forsvant ut før selve det redaksjonelle arbeidet startet for sesongen, men man kan likevel spørre seg om det kan være betenkelig at et kommunikasjonsselskap som også rommer forlag og reklamebyrå, er med på utformingen av et program som gir kjærkommen oppmerksomhet til kulturprodukter. Et programkonsepts form legger uansett føringer på innholdet, og Dinamo Story markedsfører seg også som en leverandør av solid innhold.

– De ulike selskapene under Dinamo opererer individuelt, men det problemet som eventuelt kunne oppstå, måtte være i forbindelse med forlaget. Hvis Dinamo var delaktige i en redaksjon under programproduksjonen, ville konsekvensen bli at man automatisk måtte avvise forlagets bøker, for å ikke trekke integriteten i tvil. Og Jo Nesbø, som er forfatter og aktuell, ville for eksempel ikke kunne være gjest, sier Odd Arvid Strømstad i Dinamo Story. Blant NRKs produksjoner i dag er rundt 4 prosent innkjøpt fra eksterne bidragsytere. Fra nyttår har NRK også fått fritak for moms i forbindelse med innkjøp av eksterne produksjoner, noe TV 2 allerede har. I denne forbindelse har det vært ytret bekymring om hvorvidt kontrollen med finansiering og etikk svekkes når andelen ekstern produksjon økes. Denne uken skrev VG om en TV-produsent som krevde 10 000 kroner for en reportasje som kunne fungere som snikreklame for en butikk på Storo-senteret.

– Folk som utgir seg for å operere på vegne av NRK, og dermed svindler, er det vanskelig å stoppe. Men etter saken med Tusenfryd har vi gjennomgått regelverket i forhold til sponsing nøye, og vi har veldig klare avtaler med alle våre produksjonsselskaper, sier markedsdirektør i NRK Merete Lütken. Programdirekter Hans Tore Bjerkaas i NRK mener 10 prosent ekstern produksjon er et gunstig tall.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.