«Ting blir forandra når rap møter bhangra», lød en av sensommerens popkulturelle paroler, og om ikke spådommen slo helt til, klarte dens multietniske bakmenn i hvert fall å ræppe litt opp i den nordnorske karsligheta som for tiden dominerer norsk hiphop.
«Ibsen møter Tsjekhov» lød parolen på Nationaltheatret, og ting ble definitivt ikke forandra av den grunn. Strengt tatt ser ikke det ut til å ha vært meningen heller, for å la disse kjempene krysse klinger i en teateroffentlighet de begge dominerer, att på til på en festival nesten blottet for internasjonale gjestespill, innbyr til omtrent like mye kunstnerisk nytenkning som å la pølse møte lompe.
Så fikk festivalen definitivt en dårlig start. VGs kritiker presenterte en sjeldent pasjonert programslakt, og fikk fra flere hold støtte for sitt krav om en snarlig avlysning. Festivalsjef Eirik Stubø kvitterte for kritikken med å klage over Nationaltheatrets dårlige økonomi, mens promobabes i sovepose simulerte billettkø utenfor murene. En fin liten performance, det der, og som pr-stunt mer effektiv enn den fortjente. Fullt ble det.