Annonse
04:00 - 04. januar 2002

Rebecca Saunders:

Annonse

Når man er anmelder og komponist, kan det å anmelde utgivelser med samtidsmusikk bli en svært personlig foretredelse. Særlig hvis man skal anmelde musikk som intensjonsmessig ligger nært opp til det man selv gjør (eller det man selv ønsket at man gjorde). Et slikt eksempel er for meg den relativt unge engelske komponisten Rebecca Saunders (1976), å bli kjent med musikken hennes gjør et sterkt inntrykk. Jeg er imponert, inspirert og ikke så lite misunnelig.

Saunders har plukket opp mange av de aktuell strømningene som er viktige i samtidsmusikken for tiden. Hun komponerer med en utvidet og eksperimenterende instrumentalklang, med sentraltone-områder (som betyr at man spiller på én tone og/eller toner som er i nærhet av denne tonen), med åpne former og hun komponerer en ikke-linær musikk med mye stillhet. Hun har på en og samme tid et dønn seriøst forhold til sitt materiale, samtidig som hun inkorporerer «urene» virkemidler.

Denne oppramsning av musikalske virkemidler vil være beskrivende for mange unge komponisters musikalske prosjekt i dag, så selve de musikalske språkmidlene er ingen sensasjon. Dette er noe man har arvet fra tidligere generasjoners komponister. Den tyske komponisten Helmut Lachenman har siden sekstitallet revolusjonert bruken av instrumentene. Det samme har italieneren Salvatore Sciarrino. Det å komponere med én tone som sentraltone, noe man til stadighet sirkler rundt, er et sterkt kjennetegn fra musikken til blant andre Giacinto Scelsi. Både de nevnte komponistene og mange andre har komponert meget bevisst med bruk av stillhet, og brutt musikkens lineære strøm. Det er med andre ord mange som har arbeidet og som arbeider nå, mer eller mindre innen disse løst definerte rammene. Men det er ikke mange som kommer frem til en slik slående musikk som Rebecca Saunders. Når man hører en musikk med kjente virkemidler, selv om de på ingen måte kan kalles for konvensjonelle, så spør man seg, hvorfor er dette så flott?Jeg tror jeg blir grepet av Saunders evne til å skape en musikk som både er poetisk og samtidig så kompromissløs i sine valg. Saunders er så uhyre presis i sin komponering. Hennes presisjon i bruk og sammenstilling av instrumentalklang er formidabel. Hun veksler mellom sterke og harske klanger, myke utholdte klanger, raske og gjentatte bevegelser og instrumental klisjeer. Hun kan dvele lenge ved noe minimalt, noe som nærmest er uhørbart, så lenge at man tror stykket er over. For så å bryte ut i en kraftfull og merkelig kombinasjon av instrumentklanger som igjen skaper nye klanglige forbindelser i det rommet hun har streket opp. Det veksler uforutsigbart mellom ulike klangfarger og temperaturer.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.