Annonse
04:00 - 19. oktober 2001

Typisk fransk

Annonse

Er Jean-Pierre Jeunets siste film, Den fabelaktige Amelie fra Montmartre, reaksjonær høyrepopulisme, eller en postmoderne hyllest av fransk urban folkelighet?

For de som allerede har sett Jeunets film (som hadde premiere forrige fredag) kan nok disse formuleringene oppleves som svært tendensiøse. Men så er det da også motpolene i franske filmkritikeres reaksjon på filmen det her refereres til. Og de som har hatt den blandete fornøyelse det er å følge en fransk kulturdebatt, vil kunne humre gjenkjennende av denne overopphetede retorikken.

Den fabelaktige Amelie er blitt et fenomen i fransk kulturliv. Det som gjør filmen annerledes enn de tallrike andre franske komedier som har oppnådd kinosuksess de siste årene, er at den mer enn noen annen film reflekterer hva franskmennene selv opplever som «typisk fransk». Det kritikerne strides om er hvorvidt disse påståtte nasjonale trekkene er reelle – og om de i det hele tatt er noe å trakte etter.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse