Annonse
04:00 - 19. oktober 2001

Typisk fransk

Annonse

Er Jean-Pierre Jeunets siste film, Den fabelaktige Amelie fra Montmartre, reaksjonær høyrepopulisme, eller en postmoderne hyllest av fransk urban folkelighet?

For de som allerede har sett Jeunets film (som hadde premiere forrige fredag) kan nok disse formuleringene oppleves som svært tendensiøse. Men så er det da også motpolene i franske filmkritikeres reaksjon på filmen det her refereres til. Og de som har hatt den blandete fornøyelse det er å følge en fransk kulturdebatt, vil kunne humre gjenkjennende av denne overopphetede retorikken.

Den fabelaktige Amelie er blitt et fenomen i fransk kulturliv. Det som gjør filmen annerledes enn de tallrike andre franske komedier som har oppnådd kinosuksess de siste årene, er at den mer enn noen annen film reflekterer hva franskmennene selv opplever som «typisk fransk». Det kritikerne strides om er hvorvidt disse påståtte nasjonale trekkene er reelle – og om de i det hele tatt er noe å trakte etter.

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.