04:00 - 27. april 2001

Marie Darrieussecqs Spøkelser

En mann kan ikke bare forsvinne, mener heltinnen i Marie Darrieussecqs andre roman. 

«Mannen min er forsvunnet.» Som en kriminalroman åpner Marie Darrieussecqs andre roman. Men i fortsettelsen er det ikke etterforskingen som står i fokus. Darrieussecq beveger seg inn i fraværet som oppstår etter den forsvunne ektemann, for ifølge fysikkens lover kan en mann ikke bare forsvinne, det må oppstå noe i tomrommet etter ham.

Marie Darrieussecq gjorde en pangdebut med romanen Suggesjoner (Gyldendal 1998) – en samtidskritisk og allegorisk roman der hun forteller om en ung kvinne som gradvis forvandles til en sugge – i takt med samfunnets abnorme utvikling. Også i Spøkelser trer fortellingen ut over virkelighetens grenser, men her er grensene mellom virkelig og uvirkelig blitt svært flytende.

Fra første side i Spøkelser blir leseren plantet inn i hovedpersonens bekymrede tanker; mannen hennes er gått for å kjøpe baguetter og han er ikke kommet hjem. Hovedpersonen får ikke noe navn, og slik forhindres leseren effektivt fra å se henne i et ytre perspektiv; fortellingen blir tett og nær. Jegfigurens opplevelse av situasjonen skildres på inngående vis, og leseren skjønner snart at det er her – ikke i forsvinningsmysteriet – romanens tyngdepunkt ligger.

Annonse