Annonse
04:00 - 21. desember 2001

Filmens sanne kosmopolitt

“Mira Nair er den moderne indiske filmens fremste internasjonale skikkelse. Nå vender hun tilbake til sine røtter med den premiereklare Monsoon Wedding. “

Annonse

Mira Nair er den indiske filmens moderne og utfordrende stemme. På én måte har hun fylt det tomrommet som har oppstått i indisk film, mellom Bollywood og den strenge mesterregissøren Satiyajit Ray, mellom visuell ekstase og dokumentarisk realisme. I likhet med Ray ble hun tidlig inspirert av europeisk film, men i motsetning til sin avdøde landsmann fremstår hun ikke som for indisk for Vesten, eller for vestlig for dagens indere. Nair har simpelthen tatt det beste fra begge verdener og forent det i en kosmopolitisk livsanskuelse som gjennomsyrer hennes filmer, og som har vist seg å ha en formidabel appell.

Akkurat som Ray har hun et unikt øye for orientalske kvinners kroppsspråk og den sensualiteten som omhyller det. Men der Ray utforsket den tilbakeholdne indiske kvinnens kroppsspråk, og utøvet en form for antydningens kunst, skildrer Nair den bramfrie og seksuelt utagerende moderne indiske kvinnen, med et godt øye til det karnevalske i indisk kultur. Hun står på den måten nærmere Federico Fellini enn Ray. Historien bak Nairs siste film, Monsoon Wedding, ble startet med et tilfeldig blikk hun kastet ut på noen forbipasserende kvinner midt i Bombays heslige biltrafikk. Som i en åpenbaring fikk hun øye på noen hvitkledde kvinner som marsjerte over veien mens de lo høyt og bar på plakater hvor det stod: «Verdens Latterdag». Etter nærmere undersøkelser fant Nair ut at kvinnene tilhørte en av bortimot 600 indiske klubber som dyrker en ukjent latterkult. Hver morgen møtes tusenvis av slike kvinner på ulike offentlige plasser i Bombay, der de ler gjennomgående i førti minutter. Det måtte bare bli en film av denne oppdagelsen: The Laughing Club of India har blitt en av fjorårets mest etterspurte dokumentarfilmer på filmfestivaler både i USA og Europa, og en beskjeden suksess i India. Den franske fjernsynskanalen ARTE ble så begeistret for filmen at den ba henne om å få finansiere hennes neste prosjekt, Monsoon Wedding, som også skulle utspille seg i Bombay.

Med Laughing Club of India og nå Monsoon Wedding har Nair vendt tilbake til sine røtter, til Bombay, der det hele startet. Det var tross alt i denne byen hun vokste opp og lagde sin første langfilm, Salaam Bombay, som gav henne et internasjonalt gjennombrudd og pris i Cannes. Men også før det, mens hun gikk på filmskole i New York, hadde hun laget flere dokumentarer om hjembyen, blant annet en prisbelønt nærstudie av indiske strippere i Indian Cabaret. Salaam Bombay var en sjeldent moden debut, og en usentimental skildring av en 14-årig gutts vei fra den utarmede indiske landsbygda til det harde gatelivet i Bombay. Det som gjorde filmen unik var den emosjonelle og sensuelle måten Nair skildret gateguttene på, og som brøt med mye av den strenge estetikken som har fått prege dokumentarisk anlagte fiksjonsfilmer.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.