Annonse
04:00 - 21. desember 2001

Er Tiden ute?

Bare to uker etter at han kunne fortelle Morgenbladet om sine planer på Tiden Norsk Forlags vegne, tar redaksjonssjef Per Bangsund sin frakk og går. Det lover dårlig for de mellomstore forlagenes fremtid innenfor en ny konsernvirkelighet. Men ikke nødvendigvis for redaktørrollen.

Annonse

Nå er det ikke akkurat noen ny situasjon at de store forlagskonsernene legger under seg stadig flere små og mellomstore forlag her i landet. Det spesielle er at man i lang tid har beholdt underforlagene som selvstendige, mellomstore størrelser – som for eksempel Gyldendal har gjort med Tiden. På det fete 90-tallet valgte man først og fremst ekspansjon, nå er tiden inne for reduksjon. Etter at både Gyldendal og Aschehoug nå har etablert seg med egne bokhandlerkjeder og sikret seg et enda sterkere grep om sine respektive markedsandeler, begynner de trolig å nærme seg taket for sin naturlige størrelse innenfor landets grenser. Skjønt – man skal aldri si aldri med de ambisiøse konsernbyggerne Mork og Nygaard. De har ikke akkurat utvist beskjedenhet i sin foreløpige entreprenørvirksomhet.

Men det koster å være kar, og tidligere denne uken kunne William Nygaard annonsere at alle (!) Aschehougs ansatte er tilbudt sluttpakker. Det ser ut til at omtrent 30 har takket ja, og dermed blir med på å bringe forlagets resultat for i år i balanse. Det er i seg selv en dramatisk utvikling for et forlag som er vant til overskudd på et tosifret millionbeløp. Når Nygaard overfor Dagens Næringsliv varsler at han fremover vil ha størst mulig grad av desentralisert bokproduksjon, kan det blant annet tolkes dit at han ønsker å kvitte seg med et gammelmodig produksjonsapparat. Men det kan vel så gjerne bety at det i fremtiden skal stilles enda strengere krav til de enkelte forlagsenheters inntjening. Dette er en mekanisme alle som har opplevd tilsvarende omstillinger vil kunne gjenkjenne. Ikke minst de ansatte i Gyldendal-konsernet, for ikke å nevne Kunnskapsforlagets ulykkelige leksikonredaksjon.

Når det gjelder akkurat Tidens situasjon er den overmoden for en skikkelig avklaring av hvilke planer som egentlig foreligger for det gamle arbeiderforlagets fremtid. Geir Gulliksens Oktober-revolusjon, der han tok med seg de aller mest markante forfatterne til Aschehoug-konsernet, har etterlatt inntrykk av et forlag i full oppløsning. Ikke minst fordi at antydningene om en vingestekket redaktørfunksjon innenfor konsernene så å si ble hengende i luften etter Gulliksen. Riktignok gjorde redaksjonssjef Bangsund tidligere i høst hva han kunne for å avdramatisere situasjonen: «Jeg har aldri opplevd at konsernet Gyldendal har snevret inn vårt kreative, redaksjonelle handlingsrom. Konserner kjennetegnes av en klar og forutsigbar struktur som legger faste rammer rundt det arbeidet som utføres. Det ser jeg som en kvalitet, ikke et problem.» Desto mer mystisk blir det da når Bangsund umiddelbart etterpå selv forsvinner ut i vinterkulden, etter 12 år i Tidens tjeneste. Ryktene svirrer allerede friskt om at Gyldendal vil benytte anledningen til å legge Tidens skjønnlitterære portefølje inn under moderforlaget. Uansett hva som måtte skje med Tiden, går forlagets nye administrerende direktør Else Pran jula i møte uten redaksjonssjef, uten innarbeidete redaktører og uten ny markedssjef på plass. Det er visst det som kalles en åpen situasjon. Den amerikanske forleggerveteranen André Schiffrin, som i sin tid bygget opp Pantheon Books, fikk tidligere i høst bred oppmerksomhet da han delte sine erfaringer fra den økte konserifiseringen av amerikansk forlagsbransje med sine norske kolleger. Boken Bøker og business foreligger nå på norsk (Aschehoug), og kan med fordel leses av alle som interesserer seg for den litterære offentlighets rammebetingelser. Riktignok er slett ikke alle Schiffrins betraktninger relevante for norske forhold, men noen av hans mer overordnete analyser bør vekke interesse. For det første selvfølgelig det forhold at mens det tidligere langt på vei var intellektuelt orienterte familier som eide forlagene, er det i dag mer og mer de store medieselskapene som overtar. Medieselskaper som alene har høyere børsverdi enn hele den samlede forlagsbransjen. Her er det den konforme produkttilpasningen og bokhandlermentaliteten som gjelder, med alle de triste konsekvenser dette får for den redaksjonelle prosessen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.