Annonse
04:00 - 12. oktober 2001

Propagandakrigen

“At TV2 få dager etter terrorangrepet viste et program som hyllet det amerikanske flyvåpenets fremste stolthet, er bare ett eksempel på hvordan også norske medier er berørt av krigspropagandaen, mener medieprofessor Helge Rønning. “

Annonse

Den siste uken har det ikke manglet på advarsler om at vi må ta medieflommen om den pågående krigskonflikten med en klype salt. En rekke mediekommentatorer, både i Norge og utlandet, har vist til Golfkrigen og mener vi nå burde ha tatt lærdom av erfaringene fra den mediekrigen. Men har vi egentlig lært? To dager etter terroranslaget i New York, viste TV2 dokumentarfilmen Air Force One. Filmen var en voldsom hyllest av den amerikanske presidentens avanserte fly med samme navn – et storslått «hvite hus» på vinger, som også er det amerikanske flyvåpenets største stolthet. Med euforiske uttalelser fra tidligere presidenter, og en majestetisk musikk og svulstig filmestetikk blir vi i filmen fortalt at flyet er et unikt symbol på «the greatest democracy in the world» (sitat Jack Valenti, som var med i programmet, og som ellers er Hollywoods mektigste lobbyist i Washington). Et øyeblikk kunne det synes som om TV2 var blitt mer patriotisk enn amerikanerne selv.

TV2s informasjonssjef Geir Mikaelsen vedgår at det ikke var noen tilfeldighet at programmet ble vist få dager etter terroren rammet amerikanerne. Men han ser ikke noe prinsipielt galt i det – tvert imot:

– Som andre fjernsynskanaler måtte vi revurdere sendeskjemaene våre etter terrorangrepet. Vi tok ut komedier og enkelte upassende filmer og utvidet naturligvis nyhetsdekningen. Vi hadde Air Force One allerede liggende, og mente det var en passende anledning å vise denne dokumentaren. Fra vårt ståsted var det en vanlig dokumentar om et spesielt fly som hadde figurert ofte i nyhetene rett etter terrorangrepet.Medieprofessor og medlem av Ytringsfrihetskommisjonen, Helge Rønning, mener imidlertid det er naivt av TV2 å tro at de ikke formidler en form for amerikansk propaganda når de viser et svært positivt innstilt program om et så profilert amerikansk maktsymbol:

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»
«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»