Annonse
04:00 - 19. januar 2001

Libertinsk blanding

Annonse

Happy Doctor – forestillingen som i forrige uke varmet Black Box opp for vårsesongen, er signert den pan-skandinaviske konstellasjonen BAL//VERK, om hvilken vi ikke vet stort annet enn at den ifølge teaterhusets presseskriv «lenge har vært blant de mest interessante nordiske bud på ny dramatikk». Om så er tilfelle er det ikke det gruppen her er ute etter å bevise, for til grunn for sin forestilling har de lagt et tekstmateriale som dels er gammelt og velkjent, og dels ikke er dramatikk i det hele tatt. Det snakkes til opplysning her om Tsjekhovs klassiske Tre søstre og Jacob Grimms eventyr Bymusikantene fra Bremen. I BAL//VERKs libertinske forpleining fremstår de begge som overraskende vitale overveininger av et alltid aktuelt, dog i teatersammenheng latterlig konvensjonelt spørsmål: hvordan konfrontere tilværelsens meningsløshet?

Det taler til Happy Doctors udiskutable fordel at forestillingen aldri nøyer seg med å illustrere tekstutvalgets litt svulstige tematikk. Meningstapet er nedlagt som forutsetning også for utformingen av det teatrale rommet, noe som både intellektuelt og estetisk plasserer forestillingen i nærheten av en performance. Imidlertid gir Happy Doctor oss gode, gammeldagse rollefigurer, utstyrt med eksistensielle sjelekvaler som i forestillingens fiksjonslek blir merkelig troverdige. For som enhver teaterhendelse er Happy Doctor selv et forsøk på å imøtekomme et tomt rom, og den legger heller aldri skjul på at den i så måte er å sammenlikne med både selvmedlidende overklassepiker og gryteklare husdyr på rømmen.Egentlig er det i Happy Doctor ikke snakk om én, men om tre forestillinger – tre stopp på veien mot spørsmålets endelige og scenerommets totale oppløsning. Det skal innrømmes at første stopp, der en ensom skuespiller med skoleteatralsk realisme resiterer aftenens nyskrevne tekst, dessverre gikk denne tilskueren hus forbi. Plakaten hadde lovet mambo og kaniner, og i utålmodig påvente av at moroa skulle begynne føltes den lange lesestunden som lite annet enn obskur publikumsoppvarming. Litt mambo først, bare, så kunne vi pent vente på kaninene og i mellomtiden villig lytte til den ensommes fortelling om lengsel fra fjelltoppene.

Det er altså ikke før på neste stopp , der BAL//VERK parafraserer første akt av Tsjekhovs Tre Søstre, at forestillingen kommer skikkelig i gang. Den psykologisk-realistiske spillestilen dette dramaet i sin tid spilte en stor rolle i å utvikle, er her forlatt til fordel for verfremdungs-estetikk; og mens Tsjekhovs gylne satire resiteres, konfronterer skuespillerne den hele tiden med til dels absurde scenekrumspring - Mambo, for eksempel. Dette grepet befinner seg milevis fra institusjonsteatrenes «crazy» oppdateringer av klassiske dramatekster; i forestillingens oppløste fiksjon tilføres søstrenes latterlige tragedie en ironisk aktualitet som gjør det vanskeligere enn på lenge å hånflire. For Happy Doctor vet, og vi vet at Happy Doctor vet; at å komme meningstapet i møte med teater nok ikke er mindre latterlig enn disse overklassebarnas melankolske eskapader.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.