Annonse
04:00 - 24. november 2000

e-læring - skolens nye utfordring

Annonse

Å sitte i en skoleklasse er en selsom opplevelse. For min del var det moro og engasjerende helt frem til sjetteklasse . Men de neste seks årene passet ikke klasserom og lekselesing meg, verken på ungdomskolen eller videregående. Allerede den gang utviklet jeg krum rygg, jeg nærmest lå i stolen bak skolepulten. Først med forelesningsformen på høyskolen kom interessen for kunnskap tilbake. Jeg kunne endelig selv organisere min hverdag.

De siste tre årene har fire ungdomskoler i Oslo testet ut ordningen «Leksefri skole» med et positivt resultat. 10.-klassingene gikk i år ut med bedre eksamener enn før. Ved siden av å slippe lekser har de i likhet med arbeidslivet også prøvd ut fleksitid og avspasering. Ifølge ukens artikler i Aftenposten mener elever ved den leksefrie Haugen skole at arbeidsformen har gjort dem mer selvstendige. De ansvarliggjorte elevene gir skolen mindre disiplinproblemer. Fremfor gammel kateterstyrt tradisjonell undervisning i klasserom, fungerer lærerne mer som veiledere. Lærerne lager arbeidsplaner, og forskjellig vanskelighetsgrad fjerner den tradisjonelle støtteundervisningen. Skolebyråd Bård Folke Fredriksen (H) mener allerede at dette er et eksempel til etterfølgelse. Solskinnshistoriene fra skolene Haugen, Nordberg, Abildsø og Holmlia smykker seg med motiverte elever. Som (for de fleste) i arbeidslivet er jobben slutt ved middagstid – fritid er fritid og aktiv ungdom slipper stresskader. I likhet med foreldrene har de kvelden fri, og foreldrene slipper å mase om lekser. Gjør elevene en ekstra innsats belønnes de med avspasering. De unge blir selvstendige elever, lærer å organisere seg selv.

Det finnes andre skoleprosjekter som selvstendiggjør de unge. Eksempelvis har landets største alternative skole ikke lekser – elevene på Steinerskolen har verken lærebøker eller lekser. Nær 5000 elever har allerede klart seg gjennom skolen uten slike. Ved den engelske skolen Summerhill (se artikkel side 3) velger elevene selv hva de skal lære (i Oslo har den norske Montessori-skolen et lignende opplegg). Ifølge Summerhill-skolens leder Zoe Readhead kan elevene selv velge om de vil følge undervisningen eller ikke. Og Barneombud Trond Waage har stor sans for at elevene blir mer ansvarlig for egen læring: «Kadaverdisiplin må erstattes med dialog og medansvar overfor egen arbeidsdag, i stedet for at barna opplever å bli låst inne i et klasserom i 13 år…»

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.