Annonse
04:00 - 20. oktober 2000

Et post-moderne mareritt

Annonse

Har du noen gang unnet deg en tur til Bjølsen postkontor, beliggende i Oslo? Min gamle lærer – professor Sverre Lysgaard – lanserte et program for sosiologien der «ekskursjoner i virkeligheten» var en sentral del. Bedre sted å oppdage at virkeligheten er overvurdert enn på nevnte postkontor finnes ikke. Bjølsen postkontor er et skrik fra trygde-Norge, et sosialrealistisk helvete som får en hver fjernsynsteaterforestilling fra 1970-tallet til å fremstå som lystsspill i forhold. De som fremdeles svermer for gode gamle øst-Europa finner et hjem på Bjølsen postkontor, stedet kombinerer det mest påfallende i tidligere tsjekkisk servicenivå med en umiskjennelig norsk setting. Og det er lang kø for å få kjøpt fire frimerker. Som den køhateren jeg nå engang er, tenkte jeg ut en mulig fluktvei: over til kiosken på andre side av gaten. Her forteller en hyggelig mann meg at dessverre får han ikke lov til å selge frimerker. Han har søkt, men fått nei. Det er altså meningen at jeg skal stå der borte i ondskapens senter og vente på tur. Jeg må vente på de tusen meningsløse ærend som andre enn meg har fore på dette stygge postsenteret. Ja vel, la gå at mange eldre mennesker ikke har fått med seg oppfinnelsen av minibankkortet. Jeg klandrer dem ikke. Om 10 år akter jeg ikke å ta innover meg en ny tanke, dette er de eldres privilegium. Noe verre er likevel den treghet og surhet som ligger over hele stedet – og som du forstår smitter til disse linjer – og gjør noe med humøret, kroppen og synet på livet. For et humørsykt menneske er Bjølsen postkontor ganske enkelt en felle: Du går inn som optimistisk livsbejaende og vakler ut 40 minutter senere som et vrak.

En gang fikk jeg melding om postpakke. Det var endog en bedriftspakke. Den kostet masse å sende, og skulle leveres «over natten» som det het. Det var en pakke med eksamensoppgaver fra Universitetet i Trondheim og det hastet faktisk, derfor den tidsriktig bedriftspakkeløsningen. Men posten var ikke grunnleggende menneskefiendtlig hvis de ikke hadde funnet ut at de bare leverer på døra til bedriftskunder, ikke private. Jeg måtte ta med en lapp ned til det stedet jeg allerede har beskrevet. «Over natten» betydde at jeg fikk en lapp i postkassa klokken 14 dagen etter at pakken var sendt. Resultat: En time i kø på postkontoret. I rettferdighetens navn, det var før jul, men likevel. Derimot kunne jeg sannsynligvis løst hele problemet ved at jeg hadde kalt meg selv «Veiden consult.» Da hadde jeg vært en bedrift, ikke en person. På det tidspunktet hadde jeg dessverre ikke tenkt nok over postproblemet.

Intet er så ufyselig som statlige firma som smykker seg med alle mulige fancy slagord og festlige markedsundersøkelser, men som ikke er i nærheten av å levere basistjenestene. Som leseren av denne avis vet dekonstruerer postmodernismen den gamle moderniteten. At en mann hver dag syklet rundt og leverte post til en fastsatt tid i individuelle postkasser var et typisk moderne fenomen. Men denne løsningen oppløses i den enkelte «markedaktørs» festlige påfunn, gjerne innen rammene av statlige midler. Artige mennesker med tittelen «markedsansvarlig» sier gjerne at «kunden må bli flinkere til….» Det følger gjerne at denne «kunden» – som altså er de som får post – må utføre arbeid som postverket gjorde tidligere. Markedsorientering betyr merarbeid for deg. Å sende et brev er ikke lenger å skrive navn og adresse på en konvolutt, og klistre frimerke utenpå. Du må merke konvolutten med en A og med luftpostmerke. Og ikke bare å sende, men også å motta: Hvor mye lenger kan min mor på 75 få egen post i egen postkasse utenfor huset?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.