Annonse
04:00 - 23. juni 2000

Nyhetsanalyse

Annonse

Det er ikke lett å bli klok på Telenors høvding Tormod Hermansen. Siden bruddet med Telia har han med statens velsignelse reist verden rundt og brukt, i norsk målestokk, svimlende 28.5 milliarder på oppkjøp i bla Danmark, Sverige, Thailand og Russland. Medieanalytikere som forsøker å henge med i svingene skjønner ikke bæret av hva som skjer. Vil Hermansen slå Telias konsernsjef Jan-Åge Kark ned til Miklagard som et takk for sist? Er Hermansen bitter på media og opinionen etter havariet av Telia-Telenorfusjonen og bestemt på å vise at han fremdeles er sjefen? Er den gammelmodige sosialisten fanatisk opptatt av volum? Eller er det slik at Hermansen har skjønt noe ingen andre har gjort? Hva er det Hermansen døljer for oss bak sin coole Dressmann-look?

Det er turbulens i alle verdens teleselskaper. Ingen skjønner hva som skjer, men det som skjer, det skjer fort og nådeløst. Over hele verden restruktureres markedene og de mest underlige alliansepartnere finner hverandre. Denne utviklingen har omsider nådd det største strutsehullet av dem alle, det norske Storting. I forbindelse med at Telenor skal delprivatiseres (det er bare Norge og Luxembourg i Europa som ikke har privatisert eller delprivatisert teleselskapene) kom St.prp. nr. 66 «Om Telenor» i mai. Der står det nøkternt om tingenes tilstand innenfor det før avgrensede telemarkedet: «Telekommunikasjonsmarknadene verda over er inne i ein rask endringsprosess …. Ulike teknologiar og system for informasjon og kommunikasjon, som IT, tele og media, smeltar saman. Denne såkalla konvergensutviklinga er eit viktig grunnlag for ny produkt- og tenesteutvikling og fører til at marknader og industri driv over andre struktur- og organisasjonsformer.»

Den høye veksten, særlig innenfor Internett og mobiltelefoni, har gjort at multimedieselskap er blitt de mest funky investeringsobjektene og har skapt Klondykefeber på alle verdens børser. Oppkjøps- og fusjonsaktiviteten ligner veldig på orrhanenes brunstige parringsleik. Verdens største fusjon mellom det amerikanske Internettselskapet American Online (AOL) og multimediegiganten Time Warner verdt nærmere en billion kroner ble denne uken fulgt opp av at det franske konglomeratet Vivendis (eieren av bla betal-TV Canal Plus) kjøpte opp det kanadiske sprit- og underholdningsselskapet Seagram. Spriten skal tømmes ut og det nye selskapet forventes å ha en markedsverdi på 900 milliarder kroner. Nå har også det spanske Internettselskapet Terra inngått en avtale om å overta den amerikanske søkemotoren Lycos. For ikke lenge siden kjøpte databrikkeprodusenten Intel, gjennom det lille Internettfirmaet Pacific Century CyberWorks Ltd, en av verdens største børskometer, Cable&Wireless Hong Kong Telecom Ltd.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.