Annonse
04:00 - 14. januar 2000

"Filmen som tankeform; Harun Farocki og"

Annonse

Harun Farockis bakgrunn i det tyske politiske 60- og 70-tallet har ofte overskygget hans senere arbeid. Sammen med en gruppe andre studenter ble han utvist fra det nystartede film- og fjernsynsakademiet i Berlin i 1968, etter å ha okkupert skolen. Noen av de øvrige ble senere med i RAF, men Farocki oppgav ikke filmen som politisk middel.

De korte filmene sent på 60-tallet er stort sett produsert med venners hjelp og lånt utstyr, men Farocki fikk etter hvert produksjonsoppdrag fra tysk fjernsyn. Fra midten av 70-tallet har Farocki funnet finansiering både for dokumentar- og fiksjonsfilmer i langfilmformat. I visse henseende har kunstinstitusjonene i dag overtatt rollen både som produsent og visningskontekst for store deler av den film som ikke passer i kinorepertoarets trange rammer, og på 90-tallet har Farocki produsert flere av sine arbeider for kunstbiennaler og -museer.

I Norden er Farocki nesten ukjent, også i filmvitenskapelige kretser. De senere årene har Farockis verk vært vist ved gjentatte serier i Paris, New York og Berlin, men inntil denne høstens visninger på Stockholms og Københavns cinematek, aldri i Norden.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Det slår meg at jeg nesten aldri snakker eller skriver om yoga som noe jeg personlig driver med.
Vi ønsker oss mye musikk! Og det tilbyr NRK Klassisk.
«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»