Annonse
04:00 - 07. januar 2000

Det koster å være fri

Annonse

Det er mange år siden jeg slukte feministbøkene til mannehateren Andrea Dworkin, trampet rundt i gatene med motorsykkeljakke og boots, brente pornoblader, og betalte min medlemsavgift til Kvinnefronten med stolthet. Nå elsker jeg de silikonfrie barmfagre kvinnene i Russ Meyer-filmene, og trives egentlig best på høye hæler, såfremt jeg kan henge i armen på en høy mørk mann, og kan strutte som sen Jayne Mansfield. Men det har tatt tid å tillate seg å føle slik. Jeg er derimot i ferd med å finne tilbake til mitt gamle jeg. Noe ufrivillig. For etter å ha flyttet min snertne bak og struttende bryst over Nordsjøen, er jeg tilbøyelig til å finne frem manuskriptet til Valerie Solanas S.C.U.M (Society for Cutting Up Men) og stille meg på Speakers Corner i London, og skrike ut innholdet med barbert hode og boots med ståltupper. La meg forklare, det er flere grunner: Rapporten «Real Women – The Hidden Sex» utgitt av organisasjonen Women In Journalism ble nylig publisert for stimulere debatt om hvilke bilder aviser bruker – hvordan og hvorfor.

Utgangspunktet for rapporten var en uro over at kriteriene som blir brukt til å velge ut bilder av kvinner var annerledes enn de for menn. En av konklusjonene var at når kvinner prydet (ja, prydet) sidene var det fordi de var kjendiser, svært sjelden var de avbildet som politikere, arbeidstagere eller sportskvinner. Rapporten viste også at avisenes business-sider benyttet bilder av kvinner kun for å live opp sidene sine, godt hjulpet av «corporate»-sjefer av typen Richard Branson, som benyttet seg av «nøgne kvinner» som pynt når han nylig skulle lansere sitt mobiltelefon nettverk. Avisene hadde selvsagt ingen hemninger med å bruke disse bildene.

Av de 12 000 avisbilder som ble analysert, forekom kvinner i 30 % av dem – alene, eller sammen med menn, sammenlignet med 69 % av menn. Av 97 % av bildene som var relevante til sakene, var 80 % av alle bildene som ikke var relevante til sakene, av kvinner. I følge Rebekah Wade, sjef i Women in Journalism og en av redaktørene av The Sun, er kvinner markert underrepresentert i aviser, selv om de utgjør over halvparten av leserne. Rapportens lite overraskende konklusjoner er bare en av grunnene til at jeg er så oppgitt. Generelt sitter jeg igjen med en følelse over at feminismen aldri har nådd England. Stereotypene om hvordan kvinner skal være sitter dypt i det engelske samfunnet og du slipper aldri unna. Det penetrerer alle deler av ditt liv, fra det du konsumerer i media til de mer banale sidene av ditt daglige liv.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.