Annonse

Annonse

04:00 - 27. november 1998

Degas: Fotografier av sin tid

FOTOKUNST. For første gang er Edgar Degas’ fotografiske produksjon presentert i sin helhet. Den store maleren delte sin tids mystiske holdning til og store vyer for fotografiet. Av

Edgar Degas (1834-1917) har gått inn i kunsthistorien først og fremst som maler. Men i likhet med mange av hans samtidige innen maleriet, egnet han seg mot slutten av 1800-tallet et par år til fotografiet. I hvilken grad vet vi ikke sikkert, vi kjenner bare 40 fotografier tatt rundt 1895, og disse er de eneste som helt sikkert har overlevd. De vises nå for første gang samlet på Metropolitan Museum of Art i New York.

Her finnes det bilder av familie og venner, enkeltlandskap og ballerinaer, og selvportretter. Det kanskje mest omtalte bildet tør være portrettet av Auguste Renoir og Stéphane Mallarmé. Her sitter Renoir tilbakelent i en stol og kikker rett inn i kameraet. En stående Mallarmé, med hendene i jakkelommene, titter ned på ham. I speilet på veggen bak herrene gjenspeiles ikke bare Degas’ kamera, i det ene hjørnet sitter også Mallarmés hustru og datter. Degas står selv i speilbildet litt til side for kameraet, også han ser inn i kameraet, men refleksene fra lyssettingen har utslettet det meste av hans ansiktstrekk.

Malerens nærvær i eget bilde, og hans ønske om på en slik måte å «betrakte» tilskueren, fører tanken til Velazquez’ maleri «Las Meninas». Men det kan også tenkes at Degas hadde sett Eugène Atgets bilder fra Paris. Atget hadde på dette tidspunktet ivrig fotografert Paris’ gater og bygninger. Av og til fant han seg selv og kameraet reflektert i et utstillingsvindu, og kanskje ønsket Degas å forevige Renoir og Mallarmé til Atgets ære.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse