Annonse
04:00 - 21. august 1998

Bad taste naturromantikk

Annonse

DANS. En danseforestilling som er improvisert frem av koreograf og dansere over temaer som sanselighet, kjønnsidentitet og forholdet mellom natur og kultur. Denne uken åpner Black Box Teater dørene for en ny sesong som bekrefter teatrets posisjon som landets viktigste dansescene. Av koreografer som presenterer verker på dette teatret i løpet av høsten kan nevnes Kenneth Kvarnström, Kristina Gjems McGill, Pierre-Paul Savoie, Sølvi Edvardsen, Jane Hveding, Kari Anne Bjerkestrand og Amanda Steggell. Første koreograf ut er Un-Magritt Nordseth. Med sitt arbeid i dansekompaniet Scirocco fra 1987 til 1996 etablerte hun seg som en av landets mest spennende koreografer. Forestillingen Alf i 1995 gav den endelige bekreftelse på det. Nordseth er for tiden opptatt. Hun er ansvarlig for koreografien i Egon Kiønigs oppsetning av The Black Rider på Det Norske Teater med premiere den 4. september, men allerede onsdag hadde hun premiere på sin nyeste danseforestilling Et plutselig grønt felt. Moteinspirasjon

– Bak denne tilsynelatende kryptiske tittelen skjuler den grunnleggende ideen bak hele arbeidsprosessen med denne forestillingen seg: Følelsen du får når du har gått gjennom en mørk skog og kommer frem til en lysning i skogen; et grønt felt. Alle ønsker seg grønne felt i livet. Fargen grønt gir dessuten mange assosiasjoner; til ungdommelige, fruktbarhet, natur osv. – Forholdet mellom det naturlige og det kunstige har vært en ledetråd i arbeidet med forestillingen. En billedserie i motebladet Vogue der vakre modeller i siste mote var fotografert ute i rå, vill natur har vært en inspirasjonskilde for oss. Denne sammenstillingen av det organiske og det kunstige går stadig igjen i samtidskunsten. Jeg har sett mye kunstig natur i ny billedkunst, performance og scenekunst. Kjønnsforestillinger

– Dette forholdet mellom natur og kultur har også opptatt oss i forhold til kjønnsidentitet. Hva er naturlig og hva er kulturelt produsert i vår forståelse av femininitet og maskulinitet? Hvorfor og hvordan ser vi på kvinnen? – Det er en passasje i Toril Mois biografi om Simone de Beauvoir som beskriver hvordan faren distanserer seg til Simone når hun blir eldre fordi han blir mer opptatt av lillesøsteren hennes. Dette får Simone til å spørre seg om kvinner må være til glede og behag for mannen og opptre forførende for å få oppmerksomhet. Det er så mange klisjeer om kvinner og menn. De leker vi med i denne forestillingen. – Vi er f. eks. ikke vant til å se menn posere. Den mannlige sanseligheten har vi utforsket til toner fra Jussi Bjørling. På de gamle opptakene med Bjørling kan du høre pusten hans. Det ville jeg bruke til en duo med to menn. Opera er dessuten så ekspressivt og melankolsk. Det passer bra til forestillingens estetikk. – Kontrastene mellom det kitchvakre og en mer rølpete stil, mellom surrealistisk komikk og sentimental tristesse, mellom «Hollywood» og «østeuropeisk film» problematiserer hva som er vakkert. Improvisasjon

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.