Annonse
04:00 - 03. april 1998

Kundun

Kundun Regi: Martin Scorsese USA, 1997 Buddha eller bomber BIOGRAFI. Mer purpur, gull og panorama enn introspeksjon i en «historien-om-film» signert Scorsese.

Annonse

Mean Streets, Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas, Casino, Kundun. Oppsummeringen frister til å påpeke en feil. Fra beinhard realisme til estetisert brutalitet og videre til rise-and-fall og forbrytelse og straff i en underverden ren av stil, men ikke av sti – og nå altså biografien om den 14. reinkarnasjonen av Dalai Lama. Og det uten så mye som et lynglimt av Robert DeNiro. Martin Scorsese har definitivt skiftet kurs. Det alene skal ikke holdes mot ham, men den distinkte følelsen av at hans tibetansk-buddhistiske engasjement er et trendkorrekt, amerikansktypisk og personlig skriftemål omkring hans foregående prosjekter kan. Kundun er ikkevold for alle pengene, og millionene som er blitt og fortsatt spilles inn er mange. USAs filmkritikere premierte Scorsese med filmkritikerprisen og hans asiatiske digresjon ble nominert til fire Oscar-priser. Ikke uventet når Mester Martin tar på seg skyggeluen og setter seg i registolen for å feste til filmrullene den eksotiske historien fra virkeligheten om en høyst levende legende.

Kundun er betegnelsen på den første Lamaen, og navnet munkene og læremestrene anvender på ham som skal bli den 14. i rekken. Regissøren følger kronologien når han panorerer beretningen fra nettopp Kunduns vinkel. Manuskriptet er nedtegnet av, hold fast, E.T.-forfatter Melissa Mathison, og er etter sigende blitt ferdig etter 15 intervjuer med Dalai Lama, 7 år og 14 manusutkast. Kundun har altså gjennomgått en svært så trang fødsel, men har fått desto mer tumleplass når Scorsese har tatt ansvar for den nyfødte. For billedleggingen av biografien over en vår tids åndelige kjendiser er virtuos, med sveipende, sanselig kameraføring og dveling ved praktnatur som hovedtrekk. Så mye plass får imidlertid Kundun å herje på at han forsvinner mer enn ønskelig er, og ikke helt fyller seg selv. Storfilmambisjonene er påtagelige og problematiske – i det mafiaconnoisseuren benytter vel grandiose fakter når han levendegjør Dalai Lamas liv og levnet på lerretet.Natural born Lama

I en mikroskopisk grend av en fjellbygd nær grensen mot Kina kvalifiserer unge Lahmo seg som verdig etterfølger etter den 13. Dalai Lama. Alle tegn peker mot barnet, og regissøren maler store, røde piler som eliminerer enhver eventuell tvil. Karrige kår hindrer ikke familieidyllen i den spartanske, lille stuen hvor den sist fødte krever kongeplassen ved bordet, historier om seg selv og ellers ekstremt mye oppmerksomhet. Andre episoder Scorsese fremhever for riktig å overbevise oss om den unges opphøyethet, er scener som den hvor Lahmo skiller to edderkopper i nærkamp, og påstander som «Han vil alltid til Lhasa».

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.