Annonse
04:00 - 27. mars 1998

Noter

Annonse

Noter

Paul O’Dette har blitt betegnet som det mest opplagte tilfellet av et geni som berører sitt instrument, riktig nok av Toronto Globe and Mail, men hvorfor ikke, luttspilleren fremfører seg selv og musikken på like uanstrengt og sjarmerende vis enten det nå skjer i form av solokonserter eller som continuo-del av den harpespillende Andrew Lawrence-Kings The Harp Consort som virkelig viser hva en gruppe strengespillende musikanter kan få til med verk som det ånder italiensk barokk av, men som oftest glir inn i hodene våre i sen-romantisk symfonisk prakt, se for eksempel på tilfellet med De fire Årstider, Vivaldis verk for potent barokkensemble som nylig er nylest og fremført på plate med denne musikergjengen i hovedrolle.

Paul O’Dette lever kanskje et liv i fortiden, men han relanserer dens kunstskatter i form av utsøkt musikalitet, bon gout, og en virtuositet som er frapperende. Og spiller du et instrument som er rekonstruert, slik lutten og dens musikalske familie i de fleste tilfeller er det, må du granske kildene nøye for å finne frem til instrumentets sjel, dets muligheter og begrensninger. O’Dette har samlet sin visdom i en bok som snart er ute, han er direktør for Boston Early Music Festival, jobber på Eastman School of Music og har et samarbeid med de fleste som betyr noe i den tidlige musikkens verden på samvittighet og rulleblad.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»