Annonse
04:00 - 19. desember 1997

Pinocchios fantastiske eventyr

(The Adventure of Pinocchio) Regi: Steve Barron USA 1997 Mye rart med sukker på Pinocchio live: Skomaker Andersen adopterer Knerten og lærer ham folkeskikk i en operettefilm bare Margrethe Munthe kan like.

Annonse

Skomaker Andersen har forlatt sin lest, ganget seg selv med ti og gone italiano alias dukkemakeren Gepetto (Martin Landau), en skummelt hyggelig mann ingen barn under noen omstendigheter burde ta i mot godteri fra. Han er mannen som aldri fikk sin ungdoms elskede, men som likevel uten bitterhet bærer med seg kjærligheten i sitt hjerte. Det skal han vise seg glad for, det er nemlig i hjertet alle mirakler starter, mind you. Vår helt, den levende trestokken, er selvfølgelig det største av dem alle. Han møter verden med et så åpent sinn som er mulig for en treskalle, og to enda mer åpne, blå øyne. Stakkars, stakkars fyr som går rundt omkring og skjønner ingenting i de trange smugene et sted i renessansens sentraleuropa på eventyrlysten jakt etter identitet. Pinocchio er en black box: putt inn en stimulus, og ut kommer en respons fullstendig avhengig av ervervet erfaring. Følgelig foretar Pinocchio seg mange dumme ting på livets lange landevei. Først når erfaringsgrunnlaget er bredt nok oppfylles hans selvutslettende ønske om å bli en ordentlig gutt, slik at han kan være en ekte sønn for sin åndelige far. Nesevisdom

De fleste av oss er på forhånd kjent med Pinocchios ubetydelige handicap, det med nesen. Nesen er Pinocchios moralske fyrtårn, skåret ut av Gepetto etter ordspråket «en verden av visdom kan sies med nese». Dessverre er nesen til Steve Barrons Pinocchio veldig taus, her er skuffende lite lange neser og altfor mye ærlighet. Kanskje egentlig ikke så rart, det obligatoriske snakkende insektet tatt med i betraktningen. Pinocchio er nemlig ikke mindre treskalle enn at han har behov for en tredje åndelig veileder, i tillegg til Gepetto og nesen. Gresshoppen Pépé, i norsk versjon med talegaver som en gammel skrulle, sørger for internalisering av samvittighet via sokratisk fødselshjelp. Med dette nettverket skulle det bare mangle at det ble folk av rota, men ikke før et kjedsommelig antall initieringsriter har blitt passert. Pinocchio, oppkalt etter sitt biologiske opphav pinjetreet kombinert med occhio = øyne etter hans store blå, må nemlig kvalifisere seg som deltager i diverse sosiale sammenhenger. Dette ved å bestå de vanlige eventyrtestene. Og fordi han har mot i brystet, om ikke så altfor mye vett i pannen, hamler han opp med Randi-og-Ronny skurker som er enda feigere og dummere enn han selv.Kortvarig kaos

Enkelte scener i Pinocchios fantastiske eventyr bør unnes ekstra oppmerksomhet. En av dem er scenen som glatt stikker av med prisen for verdens aller kjedeligste hest-og-kjerre jakt. Her er veiene så altfor for brede, stupene så altfor lave og farten så altfor liten. Dessuten er avstanden mellom forfulgt og forfølger konstant. Dagens overstimulerte barn fortjener bedre enn dette. Mer action er det da å finne i kaos, primært de scenene hvor Pinocchio lærer viktige ting om livet. Som underbetalt barnearbeider og stjerne i onde og velhavende Lorenzinis marionetteteater forårsaker han riots, befrir sine gamle venner dukkene, og forlater åstedet i lys lue. Et enda større inferno møter ham da han i desperat lengsel etter å bli en ordentlig gutt slenger seg med klassekameratene på en tur til den sikre undergang, selvsamme Lorenzinis barnevennelige friområde. Øya er barnas himmel og foreldres helvete. Her hersker det totale anarki og pekefingeren kan nyte en kjærkommen, men kort hvilepause før den må på jobb igjen mer effektiv enn noen gang før. For i bakvendtland der kan alt gå an, der er vi like tøysete og rare alle mann, helt til Pinocchio avslører plotet; hvis man oppfører seg som et esel blir man et. Da risikerer man å bli solgt eller slaktet med profitt som motiv. Send aldri gresshopper til himmels med rakett, la aldri følelsene løpe av med deg, kjør aldri berg- og dalbane, hold hodet kaldt, messer gode, gamle myndige mor Munthe høyt og tydelig. Du blir nemlig det du er, hvilket gagner Pinocchio som blir menneskebarn i det han tilegner seg menneskelige kvaliteter. For Steve Barron består de to edleste av sorten i mot og måtehold, to kvaliteter man ikke kan beskylde hans Pinocchios fantastiske eventyr for å inneha. SUSANNE ØSTBYDukkemakeren Gepetto: Hvorfor entrer han badestampen med klærne på? Og hvilke seksuelle preferanser har egentlig gresshoppen Pépé?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.