Annonse
04:00 - 30. mai 1997

Suveren Laurie Anderson «unplugged»

Laurie Anderson på nattjazz i Bergen: Ny teknologi skal ikke dyrkes som en guddom. Snarere er den noe vi kan putte i munnen for å lage fine lyder.

Annonse

Laurie Andersons navn forbindes gjerne med avantgarde-forestillinger i det helt store format, og forestillingene «Home of the Brave» og «United States of America» hører hjemme blant 80-tallets i dobbelt forstand store norske konsertopplevelser. De som mandag denne uken møtte opp til forestillingen «The Speed of Darkness» under Nattjazzen i Bergen i den tro at det dreide seg om lignende multimediashow med tonnevis av elektronikk på scenen, fikk imidlertid oppleve noe ganske annet enn de hadde forventet. Men skuffet ble de neppe.

Poet og stand-up comedian

Alene på scenen med elektrisk fiolin, keyboard og elektroniske effekter, – Laurie Anderson har uttalt at dette er hennes form for «unplugged»-konserter. Og med reduksjonen fra tusenvis til femti plugger gir Anderson forestillingen et langt skarpere fokus. I sentrum står ikke det visuelle, musikken eller sangen, men det (for)talte ord. «The Speed of Darkness» er en samling fortellinger hvor musikken fungerer som ramme og som pustehull før neste fortelling. Den 49-årige kvinnen framme på scenen er ikke bare musiker og sanger, men også stand-up comedian, poet og foredragsholder. Her følges hyperaktiv og leken ironi av magiske øyeblikk med var poesi. Og dessuten er Anderson mindre «open-ended» og mer konkluderende enn før: Det er som om dette er hennes måte å holde foredrag på om noe hun synes er viktig.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse