Annonse
04:00 - 30. mai 1997

Blandede festspilldrops

Annonse

Bergen. Leif Ove Andsnes setter Bergen på hodet i kraft av rollen som festspillmusiker, skal vi tro reaksjonene. Men andre ting er langt bedre under årets festspill. Av . Det var Haydn som sto i fokus for Leif Ove Andsnes og Det norske kammerorkester, men denne konserten tilbød også Bartoks Divertimento for strykere i en tapning der særlig de mørkere strykerne hele tiden bokstavelig talt var på hugget, i en grad som meislet ut musikken mer enn den formet den.

De solistiske innsatsene i orkesteret er gjennomtenkt gode, men samklangen, ensemblets egenklang har aldri fått meg til å sperre ørene opp. De er sedate, og sammenlikner du med tilsvarende ensembler finner du fort ut at den spisse engelske ensemble-tonene deres er drevet for langt, i hvert fall slik Bartok fremsto i de hurtige passasjene, Brittens Simple Symphony avdekker den samme hangen hos orkesteret til å overdramatisere det rytmiske i musikken, hugge løs på den. Haydns klaverkonsert i G-Dur med Andsnes som solist og dirigent fra klaveret som forøvrig er uten lokk, for å kunne gi maksimal klangstyrke, åpner med mer sans for klassisistisk musisering, men der mange pianister leverer krystallklare innledninger av noter som perler på en snor velger Andsnes en annen vei, han spiller Haydns musikalske meningsinnhold frem mot en tenkt Beethoven-sats, tar sjansen på at de raske løpene skal holde med aksentuering av anslags- og avslutningstonen, det mellomliggende er grøtete. Men når venstrehånden hans slipper til er det en stil over musikken, om enn ikke Haydns! Andsnes vet å bygge fundament under den melodiske stemmen. Det går over stokk og sten, uten idéer, temmelig åndsforlatt i et verk som i den grad appellerer til det enkle i musikken, ikke til sturm und drang-tidens brå musikalske vindkast. Særlig i sitt forsøk på å være fri med Haydns tempo viser Andsnes at hans musikalske hjerte ligger langt borte fra komponistens. Og dermed blir dette for en rytmisk lek å regne, ikke en tolkning av noen betydning for Haydn. Gratulerer, Persen!

Norsk uroppføring av et John Persen-verk burde trukket full festspillsal, men gjorde det ikke. Verket heter Loop, preget av overskudd og vitalitet, ifølge komponisten selv.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.