Annonse
04:00 - 20. desember 1996

Hva er nytt med de nye mediene?

Annonse

Debatten om de nye digitale mediene og deres plass i samfunnet har vært igang noen år. Den har forandret seg med jevne mellomrom, og gjenspeiler gjerne det til enhver tid mest omtalte av disse mediene. på tidlig åttitall var det hjemmedatamaskiner og dataspill, så kom CD-ROM og «interaktive multimedia», deretter «virtuell virkelighet» og «Cyberspace», for tiden (og fremdeles) er det Internett og World Wide Web.

De eksisterende «gamle» medienes interesse for disse nye er interessant å studere i seg selv. Interessen øker klart, tilsynelatende i takt med ubredelsen av de nye medieteknologiene blant folk flest. Men det er også mulig å spore en annen bevegelse: fra det sære, spesielle og perifere (hvem spilte dataspill i 1983?) til det almenne, sentrale og viktige: med andre ord mediene selv.

Massemedia fattet først for alvor interesse for de nye digitale mediene da det ble mulig å se dem som kommende speilbilder av seg selv: som steder hvor tegn og fortellinger kunne resirkuleres og aksellereres, manipuleres og kontrolleres, kjøpes og selges. Først da ble det mulig å se disse mediene; først da var de blitt virkelige for resten av medieindustrien.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.