Annonse
04:00 - 01. november 1996

Norske forlag på diett

Annonse

Boken som medium har fått sterk konkurranse. Som resultat er norsk forlagsbransje i ferd med å gå gjennom en grunnleggende strukturendring. De store forlagene sluker de mindre, og det rasjonaliseres internt. Av og Mikael Godø

Norsk forlagsbransje er i krise. Skoleboksalget svikter, og det selges færre bøker enn før. Bokomsetningen generelt sett har gått ned med ti prosent i det første halvåret av 1996. På skolebokmarkedet er resultatene enda verre. Forlagene har prøvd å ekspandere seg ut av problemene, men uten hell. Press fra nye medier og økt markedstilpassing medfører skarpere konkurranse. Gyldendal, Aschehoug og Cappelen er nå nærmest enerådende som tunge aktører i norsk forlagsverden, etter at de de siste årene har kjøpt opp en rekke mindre forlag.

– Dette er den verste motbakken norsk forlagsbransje har opplevd etter at Norsk Kulturråd ble opprettet på 1960-tallet, mener Audun Heskestad, forlagssjef i Det norske Samlaget.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse