Annonse
04:00 - 18. oktober 1996

Kurtag: Jeg vet ikke hvorledes man komponerer!

Annonse

Ultima-festivalen har en sterk sluttspurt neste lørdag med Henzes Requiem og Kurtags Rückblick. Kurtag er på samme måte som Gubaidulina, Scelsi og Nancarrow forblitt utenfor miljøet som gjorde det rette i avantgarde-musikkens glanstid. Han skriver enkel musikk på en kompleks måte. György Kurtag intervjuet

– En konsepsjon begynner et eller annet sted, og så sluttføres den kanskje om ti eller femten år. Det hører sammmen med komposisjonsstilen, nemlig at barnet selv vil avgjøre når det skal bli født, ikke at dets mor skal bestemme det. Når jeg vet for meget om en komposisjon får jeg det ikke til. Jeg kan bare komponere når musikken bygger seg opp fra seg selv, sier Kurtag på sitt lakoniske vis en sen nattetime i selveste Concertgebouw.Et sideblikk på verklisten hans er nok til å slå fast at han er en klangens arkitekt, utelukkende opptatt av musikk som klanglig beveget form. Kurtags viktigste erfaringer stammer fra et kort opphold i Köln hos Ligeti, der Ligetis «Articulation» og Stockhausens «Gruppen» fikk ham til å forstå at musikalske grupper kunne fordeles i rommet. Orkesteret var ikke hans instrument.– Mine første opplevelser med orkester da jeg fremdeles var student var svært dårlige og i de tredve årene som fulgte skrev jeg faktisk ingenting for orkester. Hva større ensembler angikk kunne jeg forestille meg at jo færre utøverne var, jo vanskeligere ble det for dem å snakke om hvor dårlige komposisjonene var. En viktig erfaring for meg var at det ikke klang noe som helst da jeg satte sammen en rekke viktige musikalske strukturer. Vi hadde prøve etter prøve, men jeg hørte intet i musikken. Derfor forsøkte jeg å fordele musikken i rommet. Jeg pleier å si at fiolinistene skal synge med instrumentene sine, uten at det hjelper, uten at tonene kommer, men de må kunne spille syngende selv om de ikke har annet enn et stykke tre i hendene.

– Jeg søker musikk som kan endre mitt syn på musikk, skake mine forestillinger om musikken, altså ikke musikk som befester mitt eget musikksyn. Derfor lytter jeg med interesse til det dramatiske aspektet i musikken du skriver.– Hva betyr musikkdramatikk for deg?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.