Annonse
04:00 - 22. desember 1995

Pamflettene Litteraturen som ingen vil ha

- Vårt håp er at pamfletten skal fungere som referansepunkt i den offentlige debatt, sier Åse Ryvarden fra Cappelen om forlagets Brennpunktserie. - De utgis con amore.

Annonse

Forlagsbransjen har i de siste årene skapt en rennessanse for pamfletten. Pamfletten er en blanding av debattinnlegg, artikkel og flyveblad. Den skal skape debatt og ta opp aktuelle samfunnsproblemer på en subjektiv måte. Problemet er at svært få kjøper pamfletter. - Vi har et distribusjonsproblem, sier Jonny Aspen fra Spartacus. Noen av pamfletten har ikke solgt mer enn noen hundre i bokhandlene. På den annen side er mediene svært glad i disse små bøkene og gir dem store oppslag. - For oss er pamflettene også en profileringssak, navnet Spartacus blir knyttet til debatten som skapes. Vi ønsker å få akademikere til å henvende seg offentlig. Pamfletten er en blanding mellom bok og artikkel, en sjanger som er kommet for å bli, sier Aspen.

Slik er Spartacus modellkunde: Stikker innom en bokhandel på vei hjem fra jobben, impulskjøper en pamflett om hvor mislykket det er å tro vi har en norsk kultur, og leser den på trikken hjem.

Spartacus har i samarbeid med Tiden norsk forlag gitt ut fire pamfletter i år med en pris på 64 kroner per stykk.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.