Annonse
04:00 - 22. desember 1995

noter

noter Å leve, det er å elske, tilstår den svenske regissøren Bo Widerberg i julefilmen sin, og den er interessant også fordi Widerberg har et svært bevisst forhold til musikken han bruker i filmen.

Annonse

De aller fleste vil gjenkjenne gjennomgangstemaet som «Lascia ch’io pianga» fra Händels Rinaldo, i hvert fall de som har fått med seg Farinelli – historien om den berømte kastratsangeren som fremdeles går på kino. Widerberg bruker utdrag av denne Händel-musikken nærmest som ledemotiv i filmen, og gjør det med stor illustrativ kraft. Men han byr også på adskillig mer honning for klassiske ører, nemlig biter fra Tsjaikovskijs Romeo og Julie, Bachs Matteuspasjonen, Beethovens strykekvartett op. 130, Mahlers femte symfoni og hans Kidertotenlieder; Brahms Ein Deutsches Requiem og selvsagt lettere tilgjengelig musikk som låten filmen tar sin tittel fra, nemlig «Den blomstertid nu kommer med lust og fägring stor». Widerberg har mer enn en heldig hånd med måten han presenterer sin klassiske musikk på, for musikken griper flere steder direkte inn i filmens handling. En liten musikalsk godbit, altså, i Widerbergs Å leve, det er å elske.

I København er det duket for Ambroise Thomas’ femakters opera Hamlet i desember og januar. Dermed føyer Det Kongelige Teater seg inn i rekken av operahus som kommer med nyoppsetninger av Hamlet, som hadde sin premiere i Paris 1868. Thomas har fulgt Shakespeares drama ganske nøye, så du vet hva du går til. I hvert fall et stykke på vei, for etter at Ophelia har druknet seg og Hamlet har dolket ned Claudius, lar Thomas Hamlets fars ånd utrope Hamlet til sin sanne etterfølger og sender samtidig dronningen i kloster. Operaen slutter i motsetning til Shakespeares tekst med at folket tiljubler sin nye konge. Vi noterer oss at Randi Stene gjestesynger som Gertrude.

Tiden er snart inne til å tenke på neste års Salzburg-festival, den foregår mellom 20 juli og 31 august og byr på en rekke nye operaproduksjoner. Beethovens Fidelio og hans Leonore er med, von Webers Oberon, Richard Strauss Elektra og Schönbergs stort anlagte Moses und Aron. De tidligere produksjonene som blir tatt opp igjen omfatter Mozarts Figaro og hans Don Giovanni, samt Stravinskijs The Rake’s Progress. Som vanlig står de store dirigentnavnene i kø i Salzburg, men nå aner vi en lett forskyvning av det musikalske tyngdepunktet, for listen omfatter denne gangen Harnoncourt, Norrington, Gardiner, Rilling og flere andre.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.