Annonse
04:00 - 07. april 1995

Fjernsynskanaler og mangfold

Annonse

MEDIEENNRK, TV2, SV1, SV2, MTV, TVN, TV3, SKY, SUPER, TVZ, TV6, TV+… Vi er plutselig blitt rikere på fjernsynskanaler igjen. I gamle dager tok det mange års utredninger før man i det hele tatt kunne tenke på å starte en fjernsynskanal. Nå dukker de opp like regelmessig som årets første blåveis, akkurat som tegneserier og ukeblad har gjort i alle år. En måneds kampanje med boards og pressekonferanser og vips er de på lufta.

For det meste er det lite nytt å glede seg over. Gevinsten av kanalmangfoldet er i hovedsak at de seerne som er for late til å leie gamle amerikanske kalkunfilmer på video, nå likevel kan se dem oftere og lettere enn noen gang.

Det som er kjedelig i dagens mediebilde er ikke hva nye kanaler mangler, men hva de gamle gjør for å kompensere for konkurransen. Se for eksempel på hva som er iferd med å skje med fjernsynskanalenes nyhetsdekning. Prioriteringen av nyheter følger selsomme strategier for å dekke seernes antatte preferanser. Og for å holde på seernes oppmerksomhet brukes nyhestoppslag som seeragn eller «cliffhangers» for senere programmer.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse