Annonse
04:00 - 05. august 1994

Passivt utbrettet kvinne

Astrup Fearnley Museet er stolte over at maleriet «Lying by the Rags» endelig er på plass. Men selv om Lucian Freud er blitt berømt på bilder av spredte lår og slappe peniser, er han mest opptatt av «de ekte mannfolkene».

Freud gjentar seg selv og om han aldri så mye har kalt dette bildet «Lying by the rags,» er fillenes eneste funksjon å fylle ut tom plass, skriver Linda Nochlin. Foto: Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst
Annonse

Min første reaksjon på utstillingen «Lucian Freud: Recent Work» i New Yorks Metropolian Museum of Art i vinter, var nesten slik at innvollene mine vrengte seg. Det var et ubehag frembragt av en kombinasjon uvesentlige malerier og svindel som er blitt eksponert av den utvilsomt største flinkhets-hype som noensinne er blitt øst utover en levende kunstner: en veritabel «snøstorm av skryt», for å låne ordene til Hilton Kramer, en kritiker jeg sjelden siterer. Da jeg så utstillingen en gang til, ble det klart for meg at Freuds prestasjon hviler på et tradisjonelt og selvgodt belle peinture – ikke engang så vakkert i så henseende, men ofte kjedelig og gjørmete – satt i scene for trendy image-makeri og tilsynelatende seksuell subversivitet.

Jeg sier «tilsynelatende» fordi Freud aldri utfordrer de mest banale klisjeer om klasse, alder og kjønn, eller reiser spørsmål ved de stereotypier som opprettholder dem. Snarere tvert imot: Utstillingen formgir rappel à l’ordre på dets mest autoritære og patriarkalske, spritet opp med en dæsj «overskridelse» i form av spredte lår og slappe peniser. Camden Town, Augustus John og Stanley Spencer er de billedlige forfedrene til denne kunsten, ikke Titian, Goya og Watteau, som mange kritikere vil ha det til. Provinsiell og belest på samme tid, faller Freuds kunst igjennom i sammenligning med sin nesten-samtidige landsmann, den sene Francis Bacon, som utviklet et høyst individuelt språk av ekstremitet for å kroppsliggjøre et kraftig, om enn irregulært, seksuelt ladet landskap.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Olivier Assayas fortsetter å undersøke forholdet mellom det forgjengelige og det evige.