Annonse
04:00 - 23. desember 1994

Smi (mens) jernet (er) varmt...

Annonse

Endelig er det håp for NSB. Endelig nærmer punktet seg der alt stanser opp og statsbedriften blir til katastrofebedrift nummer 1 her til lands. Endelig blir situasjonen så uholdbar at noe radikalt må gjøres - for i det hele tatt å redde jernbanens rolle og funksjon. Alt i alt bør vi nok være glade for at problemene tårner seg opp i NSB. Det er rett og slett nødvendig for at jernbanen skal oppleve en forsinket, men fremtidsrettet renessanse.

NSB har skaltet og valtet i år etter år. Med unntak av pendlerne i Østfold har alle egentlig funnet seg i forvaltningsbedriftens pinlig dårlige driftsikkerhet. Forsinkede tog er blitt en så stor del av nordmenns hverdag at vi til tider rett og slett har trodd at det skulle være slik. En stor, tung og klossete jernbane er blitt en del av Norges identitet. Bortimot.

Problemet har vært at fatale tabber eller avslørende kriser ikke har vært store nok til å overvinne og vekke oss opp av vår nedarvede holdning til NSB. Problemene har aldri vært store nok til å sette igang en prosess som ikke kan sløves vekk. I årevis har Stortinget pumpet statlige midler inn i kolossen, vel vitende om at pengene ikke kommer særlig godt med. Norske parlamentarikere har vennet seg til at driftsdelen av NSB tradisjonen tro går med underskudd, at investeringene ikke kan bli for store, fordi statsbedriften ikke har maktet å bruke dem på en fornuftig måte.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.