Annonse
04:00 - 23. desember 1994

Det fremmede i oss

Annonse

“Atom Egoyan beveger seg i et landskap som kan minne om både David Lynch’ og Peter Greenaways, med sin film Exotica. Den urovekkende historien er fortalt i et visuelt sterkt språk, på grensen til det stiliserte.

Den kanadiske filmregissøren Atom Egoyan har med Exotica laget sin sjette spillefilm, bare Family Viewing (1986) har tidligere vært vist i Norge. Hans filmer vil ganske sikkert sette sitt preg på 90-tallet, bevisstheten om mediet han benytter seg av er slående. Samt en bevissthet på hva han vil si, han har et «budskap». Historien i Exotica avdekkes retrospektivt, samtidig som den utvikler seg mot et klimaks på nåtidsfortellerplanet. Det hele skjer gjennom en fragmentarisk fortellerteknikk, der scenene stadig brytes. Den omhandler flere mennesker som er knyttet sammen av fortiden, samt andre som fanges inn i dette usynlige nettet. Filmen stiller spørsmålstegn ved måten mennesker møter hverandre på, som kan ta form av et rollespill, teater. Det kan gå så langt at man selv tror på illusjonen, går opp i den «skapte» virkeligheten, og forholder seg til andre utfra dette. I filmen søker menneskene sine tilfluktsrom i det «eksotiske». Virkeligheten holdes på avstand, men den kan ikke holdes totalt borte. Den ligger liksom og ulmer for å avsløre sine hemmeligheter, og for hvert steg som tas, nærmer denne sannhetens time seg. Karakterene strippes gradvis for sine forkledninger, til de står frem som avkledde og nakne. Som striptease er et hovedelement i filmen, er det også det fortellermessig, i formen. Det samme gjelder forførelse, og avstanden mellom karakterene. Publikum forføres, men får ikke komme nær det som egentlig skjer. Avstanden mellom hva vi ser, det karakterene opptrer som for hverandre, og forståelsen for hva som egentlig skjer, er et tema. Å se det man vil se, ikke mennesker eller historier som de er, er en gjennomgående tematikk i Egoyans filmer. I filmens åpning er det den orientalske musikken som fører oss inn i en eksotisk atmosfære, som også billedsiden gir et inntrykk av, for lyden brytes og en kjølig mannsstemme snakker. Så klippes det i bildet og vi befinner oss hos tollerne på en flyplass, de ser gjennom et narrespeil og vurderer Thomas som kommer med sin bagasje. Han får passere, men vi blir snart vitne til at han faktisk har smuglet noe med seg. Underveis har han forvirret mottatt to billetter til Operaen av en fremmed mann, idet taxien stopper utenfor strippeklubben Exotica. Vi følger med en jente inn i denne jungelen der hissig, sensuell, musikk er det første sansene oppfanger. Siden nakne, dansende kvinnekropper og sultne menn, i en scenografi bestående av grønne planter, lianer og vanndammer. Så er vi tilbake hos Thomas. Han driver en butikk der fremmede fugler og fisker, eksotiske dyr, selges. Francis er skatterevisor for Thomas om dagen, på kveldstid er han i klubben. Der sitter han på sin faste plass og følger strippersken Christina som danser på podiet, sexy, men kledd som en tekkelig skolepike. Sangen som følger hennes nummer kan oppfattes som om den er rettet mot ham: «Everybody knows that you’re in trouble. Everybody knows what you’ve been through, from the bloody cross on top of Calvary to the beach at Malibu. Everybody knows it`s coming apart: take one last look at this mighty heart before it blows.» Leonard Cohens tekst forfølger Francis. Han er nervøs og anspent, på en urovekkende måte. Christina er den som på et mystisk vis holder liv i ham. Når vi forstår hvorfor, er ikke denne løsningen særlig beroligende. Hun, som de andre jentene i klubben, kommer til de enkelte gjestenes bord for «bare» fem dollar. Der får mennene sin egen private forestilling, de kan se, og snakke, men det er strengt forbudt å røre. Det er «liksomopplevelser», der ingen nærhet fins, i dette universet. Slik er det også i den merkelige Thomas’ liv. Han havner i Operaen, og erfarer at dette er et attraktivt skjekkested for homofile. Dette blir en ny «eksotisk» besettelse for ham, å overvære forestillingen med en fremmed, for deretter å ha sex. Den høygravide Zoe, som driver klubben, har overtatt den etter sin mor. Hun har skrevet en kontrakt med ham som har befruktet henne, Eric, på at hennes barn siden skal eie stedet. Eric er discjockey, med beregnende stemme snakker han «intimt» med kundene, mens han introduserer stipperskene. Hans egentlige interesse er å følge Christinas bevegelser, og særlig da i forhold til Francis. Han og Christina har vært kjærester, og de tre har noe felles som har ført dem dit de er. Som gjør at de er tett knyttet til hverandre, ved tiltrekning, begjær, samt sorg og hat. Disse følelsene beskriver mer enn kun deres innbyrdes forhold, alle i filmen beveger seg i dette landskapet. Francis står også i et tett, og merkelig, forhold til sin bror og dennes datter. Hans avdøde datter og kone er hele tiden tilstedeværende, i bakgrunnen. Familie, slektskap og bånd mellom individer, spiller en rolle på flere plan. Det hele bærer preg av noe tungt skjebnebestemt, som det til syvende og sist er umulig å rømme fra. Ved hjelp av ritualer og stilltiende avtaler forholder personene seg til hverandre, inntil avsløringen, sannheten, vipper det hele over ende. Filmen berører oss, fordi den makter å trenge ned i noen av de «mystiske», mørke, deler av menneskenaturen. Dette vi både tiltrekkes og frastøtes av, men som helst dekkes over. Avsløringen gjør gjerne vondt, men den kan, som for Francis, føre til en rensende katharsiseffekt. Med mulighet for tilgivelse og forsoning. Exotica er både pirrende, fascinerende, ekkel, ubehagelig og trist. Dens bilder, og atmosfære, blir sittende i kroppen på tilskueren. Man både vil, og ikke vil, riste det hele av seg. Exotica

Regi: Atom Egoyan

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.