Annonse
04:00 - 15. april 1994

Mennesket på maskinens alter

Annonse

@”Blindern Filmklubb feirer i år sitt femårsjubileum. I den anledning arrangerte klubben en festvisning av Fritz Langs klassiske film «Metropolis», med musikk signert DJ-ene Gunnar Innvær og Gunhild Bjålid. Aftenen viste seg å bli en suksess, med festtaler av en tids- og genreriktig antrukket filmklubbledelse og god stemning. @Byeline:Film

@Byeline::Fritz Langs mesterverk av en film er vel sjelden eller aldri blitt overgått siden premieren i 1926. Den representerer et av de kunstneriske toppunktene på den tyske ekspresjonistbølgen på 1920-tallet, og er et sterkt filmatisk verk. «Metropolis» skildrer et fremtidig samfunn der Mennesket er underordnet Maskinen, og arbeiderne lever i ytterste armod mens herrene nyter overflod. @Mellomtittel:Robotlignende

:Arbeiderne fungerer som komponenter i et større maskineri i monotone, robotlignende arbeidsfunksjoner. En ung mann fra overklassen blir gjort oppmerksom på urettferdigheten av den vakre og godhjertede Maria, og begynner på en «Inferno»-aktig reise inn i arbeidernes verden. Maria viser seg å være en slags frelserskikkelse og agitator blant arbeiderne, og vekker en ambisjon hos den unge mannen om å være «hjertet», et mellomledd mellom «hjernen» (herrene) og «hånden» (arbeiderne). Dette behager ikke den unge mannens far, Metropolis’ overherre, som erstatter Maria med en forkledd robot som skal egge arbeiderne til opprør slik at han skal kunne bruke makt mot dem. Det hele ender i konfrontasjon. @:Som så mye annen Science Fiction bruker «Metropolis» fremtiden som et tynt forkledd bilde på nåtiden. Lang bruker dette som utgangspunkt for en skarp kritikk av kapitalismen og Taylorismen. Her brukes velkjent sosialistisk retorikk, men også med en religiøs dimensjon: Teknologien og den overdrevne @:rasjonaliteten er Djevelen som truer med å ødelegge mennesket, mens messiasskikkelsen Maria representerer det religiøse og humanistiske. Visuelt sett er filmen overveldende, og Lang utnyttet sin arkitekturutdannelse til fulle for å skape sin visjon av Metropolis. Ved siden av de vanlige virkemidlene fra den ekspresjonistiske filmen (som grotesk sminkede skuespillere) er det nettopp dette som gir filmen mye av sitt særpreg, og «Metropolis» har da også hatt en vesentlig innflytelse på senere dystopiske storbyskildringer. @Mellomtittel:Ideell techno

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse