Aktuelt

Signalfeil

Vi som har brukt toget daglig og vært prisgitt NSB i årevis, har lenge tenkt at alt må være bedre enn dette. Nå må vi ta høyde for at det faktisk kan bli verre. Tirsdag denne uken fikk vi som bruker toget til jobb, følgende tekst stukket i hånden av folk med regjeringspartienes logoer på jakkene sine:

«Gratulerer til deg som reiser med tog! Nå lanseres «På rett spor». Dette gjør vi i Frp, Høyre, KrF og Venstre i fellesskap, fordi jernbanen trenger et passasjerløft. Vårt mål er å gi alle reisende et bedre togtilbud og en enklere reisehverdag. Reformen legger til rette for at toget kommer og går når det skal, med en bedre organisering av hele jernbanesektoren. Kvaliteten på jernbanen skal bli bedre. Det skal bli konkurranse om å gi deg og andre togpassasjerer et best mulig togtilbud. Med bedre pålitelighet og økt kvalitet vil tog bli et attraktivt valg for langt flere. Det gir bedre luftkvalitet, lavere klimagassutslipp og mindre kø på veiene. Takk for at du tar toget! Vi vil fortsette jobben for å gi deg en mer behagelig og tilgjengelig reise.»

Nettopp. Å få denne flyveteksten i hånden oppleves som det engelskmennene kaller å føye spott til skade, «adding insult to injury». Den opprinnelige skaden i norsk jernbane oppsto da NSB mistet kontrollen over blant annet skinner og signalanlegg til Jernbaneverket. Siden har ansvaret for feil, surr og mangler blitt skjøvet mellom de to selskapene, mens passasjerene er blitt behandlet som kveg, takknemlige for ståplasser i overfylte vogner. I årevis.

Budskapet i regjeringspartienes «flyer» er ikke bare overflødig, det oppleves også som frekt. Ikke desto mindre er det omtrent like substansielt som hovedgrepene i jernbanereformen slik den ble presentert mandag. Samling av ansvar og langsiktig planlegging klinger fint og fornuftig i samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens munn. Det er det vi trenger. Men er det virkelig konkurranse mellom flere private aktører og et nytt direktorat som skal sørge for at vi får det? Det høres mer ut som fortsatt kaos og enda mer byråkrati.

Avregulering og konkurranse har ikke løst problemene i Sverige, advarer Ørjan Brinkman, leder i det svenske forbrukerrådet. Sverige har Europas kanskje mest avregulerte togtrafikk og mange ulike selskaper som konkurrerer om kundene, kunder som alltid sjekker om toget faktisk går før de drar hjemmefra, og som ikke stoler på toget hvis de skal rekke skolen eller jobben. Et skille mellom infrastruktur og drift er ifølge Benedikt Weibel, tidligere jernebanesjef i Sveits, ikke noe annet enn en fiks ide.

Jernbanen har allerede flere passasjerer enn den klarer å håndtere. Populariteten skyldes ikke vellykkede reklame- og holdningskampanjer. Passasjerveksten på det sentrale Østlandet har strukturelle årsaker: Byene vokser, og folk trenger å komme seg til og fra jobb. For en morgengretten pendler er det fristende å sende gratulasjonen tilbake til regjeringspartiene: Velkommen etter. Ingen transportmidler kan konkurrere med jernbanen så lenge den fungerer sånn noenlunde.

Regjeringens jernbanereform hadde kanskje fortjent en åpen mottagelse. Men et bedre og mer stabilt togtilbud skapes ikke av erklæringer. Å prøve å sanke stemmer blant pendlere, med mer av det som ikke virker, er uansett helt feil signal.

MKS

Mer fra Aktuelt