Frank Zappa-operaen som aldri ble til

<b>Kontroversiell komponist: </B>Frank Zappa, her avbildet under Kalvøyafestivalen i 1973, skrev muligens historiens sprøeste opera. Den ble imidlertid aldri satt opp. Foto: Knut Snare/SCANPIX
Kontroversiell komponist: Frank Zappa, her avbildet under Kalvøyafestivalen i 1973, skrev muligens historiens sprøeste opera. Den ble imidlertid aldri satt opp. Foto: Knut Snare/SCANPIX

Møt Drakma, den nymfomane dronningen av kosmisk grådighet, og den bluessyngende edderkoppen Hunchentoot.

I 1972 måtte Frank Zappa sitte i rullestol i ni måneder, etter at en forstyrret publikummer hadde slått ham ned fra scenen under en konsert 10. desember året før. Zappa var likefremt produktiv som alltid, og utnyttet situasjonen til å skrive enda mer musikk. Noe av det han skrev i denne perioden var operaen Hunchentoot, i dag et glemt kapittel i Zappas virke.

Hunchentoot var et vidløftig prosjekt myntet på Broadway, og kontrasten mellom Zappas sexfikserte, misantropiske, absurdkomiske ideer og en sammensatt casting ville ha vært en besnærende opplevelse; William Burroughs hadde takket ja til å være fortellerstemme, mens selveste Barbra Streisand og bluesmusikeren Taj Mahal var tiltenkt hovedrollene som henholdsvis den onde, nymfomane Drakma («Dronningen av kosmisk grådighet») og hennes «miserable, hypernegroide, harmonikavirtuose kjærlighetsslave» Hunchentoot (den gigantiske edderkoppen).

Hele denne artikkelen kan du lese i papiravisen, eller ved å opprette et nettabonnement på Morgenbladet.no.

Du kan kjøpe Morgenbladet som e-avis her for kr 35,-.

Er du abonnent? Logg inn for å lese resten av artikkelen
Logg inn med e-postadresse og kundenummer