12:43 - 22. mars 2012

Bare kjøpe sko

Hipsteren er ikke død. Han er underlagt kreativ destruksjon.

Misforståelse: Når hipsteren erklæres å ha dødd i 2009, er det fordi en generasjon hipstere ikke lenger makter å tilegne seg de kodene som gjør hipsteren hipp, og forveksler dette med noe større, skriver Simen Sætre.

I krysset mellom Broadway og Houston Street, der subway F kommer inn fra Brooklyn, ligger en Adidas-butikk i flere etasjer. Når dørene går opp høres behagelig rytmisk musikk, og det åpner seg til venstre og høyre avdelinger for treningssko, basketsko, fotballsko, design-dine-egne-sko, og innerst i andre etasje, sneakers. I sin enkle, fysiske form er dette bare en butikk, men å gå inn fremkaller en lett stressreaksjon hos meg, en følelse av ubalanse som har oppstått de siste gangene jeg har besøkt slike butikker, og som har resultert i at jeg er endt opp med sko som er for store, for små, eller rett og slett «feil».

 

Det viser seg at skokjøp, for meg, har vært en ganske komplisert kulturell aktivitet. Dette har pågått over flere år. Begynnelsen kan spores til 1995, da en venn hadde kjøpt grønne puma-sneakers, eller snarere sko av et ukjent merke som lignet grønne puma-sneakers, og jeg selv gjorde det samme. Når jeg nå forsøker å analysere det som har skjedd og gjøre tankegangen eksplisitt, ser jeg at den har vært styrt av taus kunnskap. Man kunne tenke at det skulle være enkelt: Man går inn i en butikk, finner et par sko man liker, kjøper dem. Men nei, det er mer komplisert. Skoene skal riktignok være fine, men de må være fine på bestemte måter, slik at de utfører den bestemte oppgaven jeg har satt dem til. Det er altså et spørsmål om estetikk innen en spesifikk kulturell sammenheng. Hvis for mange går med akkurat de skoene, for eksempel, vil de miste sin kulhet, med mindre disse menneskenes kulhet minus sko er så høy at kulhet tilføres skoene. Poenget er at mitt valg av sko optimalt sett skal foregripe hvilke sko andre mennesker senere vil gå med. Når disse menneskene så kjøper de samme skoene, skal jeg ha gått videre, med nye sko.

 

Lese mer?


Spørsmål? Kontakt oss på tlf 23 33 91 80 eller abo@morgenbladet.no.

Mer fra Kultur